Gender violence, sexuality and scholl Physical Education: how this social issues is going on in the school context

Authors

  • Marcela Albertini Balbino Universidade Estadual Paulista. Instituto de Biociências, Rio Claro, SP, Brasil.
  • Priscila Carla Cardoso Universidade Estadual Paulista. Instituto de Biociências, Rio Claro, SP, Brasil.
  • Débora Cristina Fonseca Universidade Estadual Paulista. Instituto de Biociências, Rio Claro, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp63-7

Keywords:

Education, Human rights, Heteronormativity, Educational practice

Abstract

In order to make society more democratic, discussions that revolve around school violence, especially about inequalities that affect certain groups, have been increasingly recurrent. In this specific paper, the objective is to understand, from a sample of journals, how the School Physical Education (SPE) classes have contributed to the treatment of gender and sexuality violence within the school reality. The methodological procedures used were based on a literature search, from a qualitative perspective. The data collection consisted of a survey of the bibliographic production that involves gender and sexuality violence in SPE classes of the last ten years, extracted from the Scielo database. The data were organized through content analysis and divided
into 5 categories, seeking to know what is contained behind the words of the object of study. The results found were 24 articles, in which 23 of them belong to the initial category called Body’s Social Representations, 7 of which fall only in this category. From this, other categories emerge, such as: Teacher Training with 5; SPE Contents with 8; Educational Practice with 2; and School Violence with 2. These, indicate that SPE classes are considered as an important instrument for maximizing the differences between students through their content. Based on a biological view of the body, they do not consider it as a result of social, cultural and historical changes in our society. Therefore, SPE needs to rethink its educational work in order to ensure the human rights of all students who enter schools, especially those who do not fulfill heteronormativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Constituição Federal 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 7 dez 2020.

Brasil. Ministério da Educação. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 dez 2020.

Saviani D. Escola e Democracia. São Paulo: Cortes e Autores Associados, 1986.

Duarte N. Educação Escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 4a. ed. Campinas: Autores Associados, (Coleção Polêmicas do nosso tempo, v. 55), 2007.

Benevides MV. Educação em Direitos Humanos: de que se trata? Palestra de Abertura do Seminário de Educação em Direitos Humanos, São Paulo, 2000. Disponível em: http://www.hottopos.com/convenit6/victoria.htm. Acesso em: 3 dez 2020.

Pino A. Violência, educação e sociedade: um olhar sobre o Brasil contemporâneo. Educ Soc. 2007;28(100):763-785.

Charlot B. A violência na escola: como sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias. 2002; 8(4):432-443.

Louro GL et al. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: 2a. ed. Autêntica, 2001.

Altmann H. Educação Física Escolar: relações de gênero em jogo. São Paulo: Cortez Editora, 2015.

Prado VM, Ribeiro AIM. Gêneros, sexualidades e Educação Física escolar: um início de conversa. Motriz. 2010;16(2):402-413.

Goellner SV. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cad Formação Rev Bras Ciên Esporte. 2010;1(2):71-83.

Dinis NF. Homofobia e educação: quando a omissão também é signo de violência. Educar Rev. 2011;39:39-50.

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 4a. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

Minayo, MCS et al. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 21a. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Bardin L. Análise de conteúdo. 3a. Lisboa: Edições, v. 70, 2004.

Louro GL. Nas redes do conceito de gênero. Gênero e saúde. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 7-18.

Daolio J. Cultura: educação física e futebol. 2a. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003; 107-119.

Arroyo MG. O humano é viável? É educável? Rev Pedagógica. 2015;17(35):21-40.

Brasil. ME. Conselho Nacional de Educação. Conselho pleno. Resolução nº 1, de 12 de maio de 2012. Brasília, DF.

Eyng AM. Direitos humanos e violência nas escolas: desafios do trabalho em rede. RPE. 2013;26(2):245.

Published

2021-06-30

How to Cite

Balbino, M. A. ., Cardoso, P. C. ., & Fonseca, D. C. . (2021). Gender violence, sexuality and scholl Physical Education: how this social issues is going on in the school context. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 63-70. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp63-7