The (in)visibility of Human Rights in Physical Education bachelor courses at Brazilian federal universities

Authors

  • Lana Lisiêr de Lima Palmeira Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.
  • Carla Priscilla Barbosa Santos Cordeiro Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.
  • Antonio Gottschlisch do Prado Escola Superior de Educação Física de Jundiaí, Jundiaí, SP, Brasil.
  • Edna Cristina do Prado Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p99-112

Keywords:

Human rights education, Federal universities, Physical education

Abstract

This article investigated the Physical Education teachers’ preparation aiming to understand whether the Human Rights Education’s components are included in this preparation and, if present, how satisfactorily is in the sense of not only training people capable only of technical knowledge and skills, but we also seek to forge them completely, making them subjects of rights in the broadest sense of the word. From a qualitative approach in based on the Content Analysis, it discusses fundamental concepts of Education in Human Rights and the recommendations from the National Curriculum Guidelines which regulates Physical Education
undergrad coursed to undertake the analysis of political pedagogical projects and the curriculum of such undergraduate courses offered at Brazilian federal universities. The results revealed the subordination of the humanistic elements compared to technical contents. The conclusion of the study reinforces the need for more research on this topic and the conviction that, somehow, the reflection presented can contribute to deep discussion that may feedback the humanism in university ambivalence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

Brasil. Sistema e-Mec. Disponível em: https://emec.mec.gov.br. Acesso em: 2 ago 2021.

Brasil. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Secretária Especial dos Direitos Humanos. Presidência da República. Ministério da Educação. Ministério da Justiça. Unesco, 2007.

Brasil. Plano Nacional de Educação, Lei nº 13.005/2014.

Assembleia Geral da ONU. (1948). "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91601-declaracao-universal-dos-direitos-humanos.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf.

Santos BS. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. In: Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

Brasil. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso Educação Física estão previstas na Resolução nº 6 de 18 de dezembro de 2018.

González JF; Fensterseifer, PE. Dicionário crítico de educação física. Ijuí/RS: Unijuí, 2014.

Arendt H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1995.

Published

2021-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Palmeira, L. L. de L. ., Cordeiro, C. P. B. S. ., Prado, A. G. do ., & Prado, E. C. do . (2021). The (in)visibility of Human Rights in Physical Education bachelor courses at Brazilian federal universities. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(3), 99-112. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p99-112