Human rights and vocational training in higher education

Authors

  • Ana Cristina Silva Daxenberger Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p125-130

Keywords:

Citizenship, Technical graduation, Human rights

Abstract

Studies in the feld of human rights have been consolidated in recent decades, mainly after the proclamation of the Federal Constitution of 1988, which recognizes the individual as a subject of rights. Considering this, this article aims to present what are the theoretical-practical assumptions that are present in the training of undergraduate students of the courses of the Agricultural Sciences Center of the Federal University of Paraíba in relation to citizen training in human rights and to present how it develops. Thinking about human rights education is necessary in professional training, in higher  education, considering that all professionals assume
technical and social responsibilities when performing their work. Knowing the social reality is differential in
professional training and can favor discussions and practical proposals to understand the reality and modify it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pequeno M. O fundamento dos direitos humanos. In: Tavares MN et al., organizadores. Direitos Humanos: capacitação de educadores. João Pessoa: UFPB; 2008. p. 24-25

Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; 2001.

Morin E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Editora Piaget; 1990.

Freire P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1987.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1997.

McLaren P. Multiculturalismos crítico. Cortez: Artmed; 2000.

McLaren P. Multiculturalismo revolucionário - pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas Sul. Tradução de Márcia Moraes e Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed; 2000.

Bobbio N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus;1992.

Roberhorst E. Dignidade humana e moralidade democrática. Brasília: Brasília Jurídica; 2001.

Minayo MCS, organizadora. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26ª ed. Rio de Janeiro: Vozes; 2007.

Ferreira MG, Silva JF. Currículo e educação das relações étnico-raciais: elementos para construção de práxis curriculares antirracistas. In: Rodrigues ACS, Albino ACA, Süssekind ML, organizadores. Democracia, educação e políticas curriculares nas pesquisas com currículos. João Pessoa: Editora UFPB; 2020. p. 93.

Aranha MS. Paradigmas da relação da sociedade com as pessoas com defciência. Unesp: Impresso; s/d.

Campos LA. Racismo em três dimensões: uma abordagem realista-crítica. Rev Bras Ciênc Soc Anpocs. 2017;32(95).

Arroyo MG. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Rio de Janeiro: Ed. Vozes; 2013.

Santos BVS. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; 2003:56.

Published

2021-12-20

Issue

Section

Ensaio

How to Cite

Daxenberger, A. C. S. . (2021). Human rights and vocational training in higher education. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(3), 125-130. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p125-130