Didactic research and teaching practice in Physical Education: a semiotic-pragmatic manifest
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2025e39242518Keywords:
Semiotics, Pragmatism, Language, Sign, Semiosis, ExperienceAbstract
This essay aims to problematize the relationship between theory and practice in school Physical Education, referencing the semiotics and pragmaticism of Charles S. Peirce, who understands thought as action mediated by signs and rooted in experience. It is also based on data generated in an ongoing training program for Physical Education teachers, which was guided by principles of action research, understood as an investigative approach. The implications of this problematization indicate that theory does not precede teaching experience, but emerges from it through investigative efforts. Semiosis, the process of signification that understands life as an incessant movement of actualizing meanings, absorbs "theory" and "practice," because in experience and in the interpretation of experience, everything is a sign, without hierarchy or opposition. The theoretical categories that structure the semiotic-pragmaticist proposition were identified: language of movement (the specificity of Physical Education); contents (dynamic signs that are updated in the teacher-learners-environment relationship), learning (semiotic process that results in change or acquisition of beliefs and habits) and teaching conduct (intentional actions mediated by beliefs, doubts and habits). From the methodological point of view, it was concluded that didactic research should: (i) be led by university academics and basic education teachers in a collaborative, interlocutory and dialogue regime; (ii) start from the concrete, formulating abstractions and generalizations; and (iii) return to the concrete, feeding semiosis and reorganizing experience. The semiotic-pragmaticist proposition offers theoretical-methodological tools for epistemological and pedagogical surveillance that pursues the coherence of teaching and learning processes, as well as reaching the concreteness of school contexts and valuing teaching knowledge and conduct.
Downloads
References
Vázquez AS. Filosofia da praxis. Cardoso LF, tradutor. 2a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1997.
Libâneo JC. Didática. São Paulo: Cortez; 1990.
Franco MAS, Libâneo JC, Pimenta SG. As dimensões constitutivas da pedagogia como campo de conhecimento. Educ Foco. 2011;14(17):55-78.
Franco MAS. Pedagogia da pesquisa-ação. Educ Pesqui. 2005;31(3):485-502.
Franco MAS, Betti M. Pesquisa-ação: por uma epistemologia da sua prática. In: Franco MAS, Pimenta SG, organizadoras. Pesquisa em educação: a pesquisa-ação em diferentes feições colaborativas. São Paulo: Edições Loyola; 2018. Vol. 4. p. 15-24.
Ferreira JS, Santos JH. Modelos de formação continuada de professores: transitando entre o tradicional e o inovador nos macrocampos das práticas formativas. Cad Pesq [Internet]. 2016;23(3):1-15. Disponível em: https://periodicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/6078.
Peirce CS. Semiótica e filosofia. São Paulo: Cultrix; 1972.
Peirce CS. Charles Sanders Peirce: escritos coligidos. Santos LH, tradutor. São Paulo: Abril Cultural; 1974. (Coleção Os Pensadores, 36).
Peirce CS. Semiótica. Coelho Neto JT, tradutor. 2a ed. São Paulo: Perspectiva; 1990.
Santaella L. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira Editorial; 2000.
Peirce CS. Semiótica. Coelho Neto JT, tradutor. 2a ed. São Paulo: Perspectiva; 1990. p. 46.
Silveira LFB. Subsídios para um retrato de Charles Sanders Peirce. In: Parlato EM, Silveira LFB, organizadores. O sujeito entre a língua e a linguagem. São Paulo: Lovise; 1997. p. 87-92.
Ibri IA. Kósmos Noetós: a arquitetura metafísica de Charles S. Peirce. São Paulo: Perspectiva; 1992. p. 4.
Houaiss A. Dicionário eletrônico de língua portuguesa [CD-ROM]. Rio de Janeiro: Objetiva; 2001.
Beekes RSP. Dicionário etimológico do grego. Leiden, Boston: Brill; 2010. (Série de Dicionários Etimológicos Indo-Europeus, 10). Disponível em: https://archive.org/details/etymological-dictionary-of-greek_202306/page/n7/mode/2up.
Peirce CS. Semiótica. 2a ed. São Paulo: Perspectiva; 1990. p. 59.
Nascimento EM. Pragmatismo: uma filosofia da ação. Rev Redescrições. 2018;3(1):42-57.
Ibri IA. Kósmos Noetós: a arquitetura metafísica de Charles S. Peirce. São Paulo: Perspectiva; 1992. p. 98.
Romanini V. A contribuição de Peirce para a teoria da comunicação. Cad Semiótica Apl. 2016;14(1):13-56.
Gomes-da-Silva PN, Betti M, Gomes-da-Silva E. Semiótica. In: González FJ, Fensterseifer PE, organizadores. Dicionário crítico de educação física. 3a ed. Ijuí: Editora Unijuí; 2014. p. 603-8.
So MR. As relações de estudantes de ensino médio com as aulas de Educação Física: implicações para as condutas didático-pedagógicas docentes [tese]. Campinas (SP): Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física; 2023. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1385029.
So MR. Lutas na educação física escolar: as relações dos alunos com o saber. Curitiba: Editora CRV; 2020.
Betti M, Leitão AS, So MR. Prelúdio a uma proposição semiótico-pragmaticista para a educação física. In: Silveira SR, Furtado OLPC, Godoi DCL, Martins CM, organizadores. 90 anos da Educação Física Escolar da EEFEUSP. São Paulo: Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte; 2024. p. 278. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/1487.
Merrell F. Viver aprendendo: cruzando fronteiras dos conhecimentos com Paulo Freire e Charles S. Peirce. Ijuí: Editora Unijuí; 2008. p. 361.
Larrosa-Bondía J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev Bras Educ [Internet]. 2002;(19):20-8. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/qGzT5WdcvSdnC8hRXNvm9vH/.
Betti M, Gomes-da-Silva PN. Corporeidade, jogo, linguagem: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez; 2019.
Ibri IA. Semiótica e pragmatismo: interfaces teóricas [Internet]. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica; 2021. Vol. 2. Disponível em: https://books.scielo.org/id/mw25s/pdf/ibri-9786559541287-15.pdf.
Betti M, Leitão AS, So MR. Prelúdio a uma proposição semiótico-pragmaticista para a educação física. In: Silveira SR, Furtado OLPC, Godoi DCL, Martins CM, organizadores. 90 anos da Educação Física Escolar da EEFEUSP. São Paulo: Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte; 2024. p. 268-86. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/1487.
Ibri IA. O amor criativo como princípio heurístico na filosofia de Peirce. Cognitio [Internet]. 2005;6(2):187-99. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13604/10112.
Betti M, Gomes-da-Silva PN. Corporeidade, jogo, linguagem: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez; 2019. p. 126.
Betti M, Gomes-da-Silva PN. Corporeidade, jogo, linguagem: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez; 2019. p. 43.
Assman H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes; 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brazilian journal of physical education and sport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)