Educação das pessoas com diabetes mellitus em seguimento ambulatorial e no período de internação hospitalar

Authors

  • Ana Emilia Pace Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo
  • Karina Dal Sasso Mendes Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Silvia Maria Passeri Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Maria Cristina Foss-Freitas Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Lilian Cristiane Gomes Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Débora Brandão Bertolini Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária
  • Thaísa Friaça Felisbino de Sene Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v2i0p63-71

Keywords:

Diabetes Mellitus. Patient Education. Nursing.

Abstract

Education is a strategy that favors knowledge acquisition, strengthens self-confidence and promotes treatment adherence and self-care abilities. Based on these premises, educative activities are developed with people with diabetes mellitus in a tertiary health care unit aiming to integrate activities of teaching, research and work in the community. During 2008, 166 people in outpatient follow-up were seen, adding up to 462 attended appointments and 77 missed ones. Individual educative activities were developed with 81 people in the hospitalization unit. The main reasons for seeking health care were: poorly controlled diabetes mellitus; beginning or difficulty in applying insulin; beginning capillary glucose monitoring; doubts about the disease, treatment, preparation for exams collection and self-care; alterations or lesions on feet and deterioration in health condition. The importance of work integrated between the multidisciplinary team and the families in the support of self-care of people with diabetes mellitus as well as the influence in this process of emotional, social and cultural factors among others, is acknowledged.

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Author Biographies

  • Ana Emilia Pace, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo

    Enfermeira, Professora Associada da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo

  • Karina Dal Sasso Mendes, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

    Enfermeira Especialista em Laboratório da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

  • Silvia Maria Passeri, Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Enfermeira do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

  • Maria Cristina Foss-Freitas, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

    Médica, Professora Doutora da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

  • Lilian Cristiane Gomes, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

    Enfermeira, mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

  • Débora Brandão Bertolini, Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária

    Graduanda de Enfermagem, bolsista do Projeto “Educação das Pessoas com Diabetes Mellitus em Seguimento Ambulatorial e no Período de Internação Hospitalar”, da Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária

  • Thaísa Friaça Felisbino de Sene, Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária

    Graduanda de Enfermagem, bolsista do Projeto “Educação das Pessoas com Diabetes Mellitus em Seguimento Ambulatorial e no Período de Internação Hospitalar”, da Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária

Published

2009-09-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Educação das pessoas com diabetes mellitus em seguimento ambulatorial e no período de internação hospitalar. (2009). Revista De Cultura E Extensão USP, 2, 63-71. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v2i0p63-71