Workshops of Activities: Rebuilding the Daily Life of the Patients Undergoing Bone Marrow Transplantation

Authors

  • Flávia Andréa Prado Patrocínio Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
  • Érica Arantes de Oliveira-Cardoso Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
  • Bruna Vieira Von Zuben Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
  • Manoel Antônio dos Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v12isupl.p87-95

Keywords:

Bone Marrow Transplantation. Therapeutic Workshops. Psychology. Caregivers. Group.

Abstract

Bone Marrow Transplantation (BMT) is a procedure of high complexity, whose development has allowed the treatment of diseases that were previously fatal. As part of the rehabilitation process, workshops were implemented, with the primary purpose to stimulate socialization and exchange of experiences among patients and caregivers. In addition, the workshops functioned as a learning space for trainees. The aim of this study is to describe the functioning of the therapeutic workshops offered at head office of the Support Group for Bone Marrow Transplanted (GATMO, in portuguese) and investigate the perception of participants in relation to the activities developed. Therapeutic workshops were held weekly, coordinated by interns and fellows of psychology and attended by patients and their caregivers (minimum four, maximum of 12 people). The results obtained show that the workshops are characterized as spaces for expression of feelings, recovery of productive capacity and socialization. It was observed that the productions of users extrapolate the limits of workshops, since the tasks are also conducted in other contexts, allowing the patient to perform alternative activities in order to broaden his/her occupational repertoire.

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Author Biographies

  • Flávia Andréa Prado Patrocínio, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
    graduanda em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP) e bolsista do Programa Aprender com Cultura e Extensão 2012-2013
  • Érica Arantes de Oliveira-Cardoso, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
    doutora em Psicologia e psicóloga do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP)
  • Bruna Vieira Von Zuben, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
    graduanda em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP) e bolsista do Programa Aprender com Cultura e Extensão 2012-2013
  • Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, São Paulo
    professor associado da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP) e coordenador do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Psicologia da Saúde (LEPPS-USP-CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq

Published

2015-03-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Workshops of Activities: Rebuilding the Daily Life of the Patients Undergoing Bone Marrow Transplantation. (2015). Revista De Cultura E Extensão USP, 12(supl.), 87-95. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v12isupl.p87-95