The Political Pedagogical Project of Education in Prisons and the Role of the Public University

Authors

  • Roberto da Silva Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação. Departamento de Administração Escolar e Economia
  • Carolina Bessa Ferreira de Oliveira Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
  • Clarissa dos Santo Bitencourth Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
  • Marcia Regina Guerreiro Zamboni Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
  • Patrícia Mendes Gomes Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v17isupl.p65-80

Keywords:

Prison Education. Social Pedagogy. University of São Paulo.

Abstract

The article is an account that articulates initiatives of teaching, research and extension developed by Gepêprivação from the School of Education of the University of São Paulo as part of a larger initiative called The Political Project Pedagogical of Education in Prisons. Through the diagnostic research, about 10,000 people were deprived of their liberty in the vicinity of USP, which led us to reflect on and the responsibility of the public university in Brazil in face of this serious social issue. These are part of these experiences a compulsory course Pedagogy course with a curricular internship and a doctoral research that, together, promoted university extension activities for undergraduate students to teach in a female prison in the city of São Paulo, a teacher training course and an essay on the need for mapping the territory to articulate the competencies of the public university with the needs of the prison and socio-educational systems in the State of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roberto da Silva, Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação. Departamento de Administração Escolar e Economia
    professor Livre /docente junto ao Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de são Paulo.
  • Carolina Bessa Ferreira de Oliveira, Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
    doutoranda da FEUSP.
  • Clarissa dos Santo Bitencourth, Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
    aluna do Curso de Pedagogia da USP.
  • Marcia Regina Guerreiro Zamboni, Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
    aluna do Curso de Pedagogia da USP.
  • Patrícia Mendes Gomes, Universidade de são Paulo. Faculdade de Educação
    aluna do Curso de Pedagogia da USP.

Published

2017-05-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Political Pedagogical Project of Education in Prisons and the Role of the Public University. (2017). Revista De Cultura E Extensão USP, 17(supl.), 65-80. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v17isupl.p65-80