CLASSIFICATION OF RECHARGE AREAS OF GUARANI AQUIFER IN BRAZIL IN PEDOMORPHOAGROCLIMATICS DOMAINS - SUBSIDY FOR STUDIES OF CONTAMINATION RISK EVALUATION OF GROUNDWATER
DOI:
https://doi.org/10.7154/RDG.2006.0018.0007Keywords:
Estudos ambientais, Área de recarga, Risco de contaminação, Sistema Aqüífero Guarani.Abstract
The recharge portion of Guarani Aquifer has more than 100.000 km2 in the Brazilian country, which is comprised by eight states with their particularities. The aim of this work is to classify recharge area of the Guarani Aquifer´s as Pedomorphoagroclimatics Domains to subsidize environmental studies, over all the ones related to risk evaluation and sustainable management of areas. The two methodologies Morphoclimatic Domain (AB’SABER, 1970) and Pedobioclimatic Domain (RESENDE et al., 1995) were jointed and adopted as a new concept. Considering agricultural uses, this procedure allows to consider the ecological tetrahedron purposes and the selected parameters commonly used in studies for environmental risk evaluation. For each region or state, the classification in domains considered differences among the physical variables, soil, morphology, agriculture activity and climate, which were taken as mean values or the most representative information. The results showed a stratification of the area in eight different domains, with subdivisions in some cases, making possible inferences about an incipient risk characterization.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. A licença adotada enquadra-se no padrão CC-BY-NC-SA.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).