Does science pay off?

Authors

  • Arnaldo Cheixas-Dias Departamento de Fisiologia, Instituto de Biociências, USP – São Paulo, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5154.v2p1-7

Keywords:

science, education for science, history of science.

Abstract

Development of science and logical thinking has promoted robust advances throughout history, allowing humans to live longer and better. At the same time, technological advances and the mass communication has encouraged people to live with ready solutions and not with planned solutions. Life in democracy depends crucially on a scientific culture, which fosters the individual and collective freedoms. In this text, the scientific culture is discussed in its historical aspects and, in contrast to pseudoscience (false solutions to people’s demands), is defended as an instrument of social development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andery, M. A., N. Micheletto, et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro; São Paulo: Espaço e Tempo; EDUC. 1988. 446 p.

Andrade, M. D. Namoros com a medicina (1937). São Paulo; Belo Horizonte: Martins; Itatiaia. 1980. 130 p.

Brasil. Percepção pública de ciência e tecnologia: Ministério da Ciência e Tecnologia: 69 p. Disponível em http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/50875.html. Acesso em setembro / 2008.

Chalmers, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Brasiliense. 1993. 225 p.

Descartes, R. Discurso do método (1637). Porto Alegre: L&PM. 2007. 123 p.

Fapesp. Percepção pública de ciência: uma revisão metodológica e resultados para São Paulo. In: Fapesp (Ed.). Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo. São Paulo: Fapesp, 2004.

Gomes, L. 1808: como uma rainha louca, um príncipe medroso e uma corte corrupta enganaram Napoleão e mudaram a história de Portugal e do Brasil. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2007.

Harris, S. A ciência ri: o melhor de Sidney Harris. São Paulo: Editora Unesp. 2007. 245 p.

Harvey, W. Estudo anatômico sobre o movimento do coração e do sangue nos animais (1628). São Paulo: Departamento de Filosofia – FFLCH-USP. Rebollo, R. A. (trad.) 1999. 92 p.

Kuhn, T. S. A estrutura das revoluções científicas (1962). São Paulo: Perspectiva. 2007. 260 p.

Martins, R. D. A. A torre de Babel científica. Scientific American História. Brasil: Duetto, p. 6-13, 2007.

Sagan, C. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. São Paulo: Companhia das Letras. 2006. 442 p.

Teller, E. e A. L. Latter. Our nuclear future... facts, dangers and opportunities. New York: Criterion Books. 1958. 184 p.

Timo-Iaria, C. e A. A. Rasia-Filho. Notas Cultirais. Ribeirão Preto: Funpec. 2004. 223 p.

Published

2009-06-30

Issue

Section

Ensaio

How to Cite

Cheixas-Dias, A. (2009). Does science pay off?. Revista Da Biologia, 2(1), 1-7. https://doi.org/10.11606/issn.1984-5154.v2p1-7