Blast of sambas: World war II and folk song

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.155049

Keywords:

Second World War, Brazilian Popular Music, Broadcasting, New State, Social Criticism

Abstract

In Brazil, several songs were composed during the Second World War (1939–1945) having the conflict as subject. Their lyrics were full of praise to the allied troops as well as criticism and mockery of the enemies’ leaders. This paper, however, focuses on sambas with some kind of irony. In Brazil, at the beginning of the 1940’s, the political regime was a dictatorship. Authoritarian governments very often try to use the joint path of propaganda and censorship, namely persuasion and repression. This involves musical circuits of production, mass media and broadcasting. Some songs about the World War II show contradictions and confrontations of our own society, especially about the poor and black people. Original recordings at 78 rpm were used as main sources. The transcription of the lyrics at 78 rpm recording is full of challenges (homophones, terms that fell in disuse, slangs). As for methodology, the discourses of the songs are read trying to be attentive to its qualitative signals and points of relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joao Ernani Furtado Filho, Universidade Federal do Ceará

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em História Social do Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP), professor do Departamento de História da Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ABREU, João Capistrano Honório de. Capítulos de história colonial (1500-1800). 7ª edição. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1988.

ACHILLES, Aristheu. Aspectos da ação do DIP. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa e Propaganda, 1941.

AZEVEDO, Miguel Ângelo de [Nirez]. A história cantada no Brasil em 78 rotações. Fortaleza: Edições UFC, 2012.

BARBALHO, Gracio. O popular em 78 rotações. Natal: Fundação José Augusto, 1982.

CANCELLI, Elizabeth. O mundo da violência: a polícia da era Vargas. 2ª edição. Brasília, DF: Editora UnB, 1994.

CARDOSO JUNIOR, Abel. Francisco Alves: as mil canções do Rei da Voz. Curitiba: Revivendo, 1998.

CARNEIRO, Maria Luiza Tucci. O Anti-semitismo na Era Vargas. São Paulo: Perspectiva, 2001.

CARVALHO, José Murilo de. A construção da ordem: a elite política imperial; Teatro de Sombras: a política imperial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARVALHO, José Murilo de. Forças armadas e política no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CASTRO, Celso. Exército e nação: estudos sobre a história do Exército Brasileiro. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2012.

CATROGA, Fernando. A geografia dos afectos pátrios: as reformas político-administrativas (sécs. XIX e XX). Coimbra: Almedina, 2013.

CATROGA, Fernando. Ensaio respublicano. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos, 2011.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.

CUNHA, Euclides da. Ciclo D’Os Sertões. In: CUNHA, Euclides da. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995, v. 2.

FRANCESCHI, Humberto M. Samba de sambar do Estácio: 1928-1931. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2010.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. História geral da civilização brasileira, t. 2: o Brasil monárquico, v. 7: do Império à República. 7ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

KANTOROWICZ, Ernst H. Os dois corpos do Rei: um estudo sobre teologia política medieval. Tradução: Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

LAGO, Mário. Bagaço de beira-estrada. 2ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

LENHARO, Alcir. Sacralização da Política. 2ª edição. Campinas: Papirus, 1989.

MARCONDES, Marco Antonio (ed.). Enciclopédia da música popular brasileira: erudita, folclórica e popular. São Paulo: Art Editora, 1977.

MATOS, Cláudia. Acertei no milhar: samba e malandragem no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1982.

MOURA, Roberto. Tia Ciata e a pequena África no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Funarte, 1983.

NABUCO, Joaquim. O Abolicionismo. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002. Coleção Intérpretes do Brasil, v. 1.

OLIVEIRA FILHO, Arthur Loureiro de. Pioneiros do Samba: Carlos Cachaça, Ismael Silva e Bicho Novo. Rio de Janeiro: Museu da Imagem e do Som, 2002.

PARANHOS, Adalberto. Os desafinados: sambas e bambas no “Estado Novo”. São Paulo. Intermeios, 2015.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. 2ª edição. São Paulo: Contexto, 2013.

REVEL, Jacques. A invenção da sociedade. Tradução: Vanda Anastácio. Lisboa: Difel, 1990.

REVEL, Jacques. Proposições: ensaios de história e historiografia. Tradução: Claudia O’Connor dos Reis. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do Riso. A representação humorística na história brasileira: da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SANTOS, Alcino et al. Discografia Brasileira em 78 rpm, 1902-1964. Rio de Janeiro: Funarte, 1982. 5 v.

SEVERIANO, Jairo. Yes, nós temos Braguinha. Rio de Janeiro: Funarte, 1987.

SODRÉ, Muniz. Samba: o dono do corpo. 2ª edição. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

TOTA, Antonio Pedro. Samba da legitimidade. Dissertação de mestrado em História, Universidade de São Paulo, 1980.

TUPY, Dulce. Carnavais de guerra: o nacionalismo no samba. Rio de Janeiro: ASB, 1985.

VARNHAGEN, Francisco Adolfo. História das lutas com os holandeses no Brasil: desde 1624 a 1654. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército Editora, 2002.

VASCONCELOS, Gilberto & SUZUKI JÚNIOR, Matinas. A malandragem e a formação da música popular brasileira. In: FAUSTO, Boris (org.). História geral da civilização brasileira, t. 3: o Brasil republicano, v. 11: economia e cultura (1930-1964). 4ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007, p. 612-638.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia prático: estudo folclórico musical, v. 1. Rio de Janeiro: Irmãos Vitale Editores, 1941.

Fontes

ANDA, nego. Intérprete: Marilu e Regional. Compositores: Vicente Paiva e Sá Roris. [S. l.]: Victor, out. 1943. 1 disco de 78 rotações. 80-0120-B. Samba.

DESCULPA de ocasião. Intérprete: Rosina Pagã, Benedito Lacerda e conjunto. Compositores: Herivelto Martins e Darci de Oliveira. [S. l.]: Odeon, jun. 1942. 1 disco de 78 rotações. 12.159-A. Samba-choro.

FIM do eixo. Intérpretes: Zé & Zilda. Compositor: José Gonçalves [Zé com Fome]. [S. l.]: Victor, out. 1943. 1 disco de 78 rotações. 80-0123-B. Samba.

JOGO Proibido/ Malandro bombardeado. Intérprete: Moreira da Silva. Compositores: Tancredo Silva, David Silva, José Gonçalves e Moreira da Silva. [S. l.]: Continental, mar. 1953. 1 disco de 78 rotações. 16.724-B. Sambas.

ME DÁ, me dá. Intérprete: Carmen Miranda. Compositores: Portelo Juno e Cícero Nunes. [S. l.]: Odeon, ago. 1937. 1 disco de 78 rotações. 11.494-B. Samba-choro.

MULATO patriota. Intérprete: Anjos do Inferno. Compositores: David Nasser e J. Batista. [S. l.]: Columbia, maio 1942. 1 disco de 78 rotações. 55.342-B. Samba

NEGRO artilheiro. Intérprete: Trio de Ouro, Abel Ferreira e orquestra. Compositores: Sinval Silva e Herivelto Martins. [S. l.]: Odeon, jul. 1945. 1 disco de 78 rotações. 12.601-B. Samba.

O BRASIL entrou na guerra.. Intérpretes: Nhô Pai & Nhô Fio. Compositor: Ariowaldo Pires. [S. l.]: Odeon, nov. 1942. 1 disco de 78 rotações. 12.227-A. Moda de viola.

SAMBA de nego. Intérprete: Francisco Alves. Compositor: Pixinguinha [Alfredo da Rocha Vianna]. [S. l.]: Odeon, fev. 1928. 1 disco de 78 rotações. 10.111-B. Samba. Cf. transcrição da letra em Cardoso Junior (1998, p. 88).

TERRA boa. Intérprete: Orlando Silva. Compositores: Ataulfo Alves e Wilson Batista. [S. l.]: Victor, jul. 1942. 1 disco de 78 rotações. 34.938-A. Samba.

TRÊS PALHAÇOS na berlinda. Intérpretes: Ataulfo Alves e sua Academia de Samba. Compositores: Alocin, Odausico Mota e Nelson Trigueiro. [S. l.]: Odeon, mar. 1943. 1 disco de 78 rotações. 12.281-A. Marcha.

Published

2020-06-10

Issue

Section

História e Artes

How to Cite

FURTADO FILHO, Joao Ernani. Blast of sambas: World war II and folk song. Revista de História, São Paulo, n. 179, p. 01–26, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.155049. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/155049.. Acesso em: 26 jun. 2024.