The National Literacy Campaign and State-Building in Angola, 1975-1980

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.183713

Keywords:

Angola, Educational policy, Literacy, Post-colonial State, Nationalism

Abstract

This essay examines the organization and implementation of the National Literacy Campaign promoted in Angola immediately following independence, using it as a vantage point to investigate the dilemmas and conflicts that marked the birth of the new nation and the consolidation of the State, especially in the urban area, amidst contested legitimacy and proliferation of different political agendas and interpretations of what independence should mean. Based on the written press and official publications, the article explores the Cuban influence in the Campaign’s organizational and pedagogical conceptions, the State-in-the-making operational frailty, the autonomous political agency of urban students—and the governmental efforts to curtail their revolutionary enthusiasm—, and the employment of the Campaign as a lever to build a universal basic education system in Angola.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Baqueiro Figueiredo, Universidade Federal da Bahia

    PhD in Ethnic and African Studies from the Federal University of Bahia. Professor of the Institute de Humanities and Letters at the University for International Integration of Afro-Brazilian Lusophony.

References

Fontes

CENTRO NACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO (CNA). A luta contra o analfabetismo na República Popular de Angola. Luanda: Ministério da Educação da República Popular de Angola, 1978.

Comunicação pessoal com Pepetela. Mensagem eletrônica enviada ao autor, 19 de setembro de 2012.

Diário de Luanda, Luanda, 1975. Consultado na Biblioteca Nacional de Angola.

Discurso proferido pelo Camarada Presidente Dr. António Agostinho Neto, aos Camaradas da TEXTANG, em 22 de Novembro de 1976, que originou o Dia do Educador. Lançamento da campanha de alfabetização. NOVACULTURA.info. Disponível em: <https://www.novacultura.info/post/2022/03/11/lancamento-da-campanha-de-alfabetizacao>. Acesso em: 10 jul. 2022.

Entrevista com Maria da Conceição Neto realizada em Luanda, em 22 de agosto de 2017.

Entrevista com Pepetela realizada em Lisboa, em 19 de junho de 2011.

Jornal de Angola, Luanda, 1975-1979. Consultado na Biblioteca Nacional de Angola.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚBLICA POPULAR DE ANGOLA (MINED). A vitória é certa: a luta continua: manual de alfabetização. Luanda: Ministério da Educação de Angola, 1978.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚBLICA POPULAR DE ANGOLA (MINED). Eu sei ler: livro de leitura para o segundo semestre da educação de adultos. Luanda: Ministério da Educação, 1977a.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚBLICA POPULAR DE ANGOLA (MINED). Princípios de base para a reformulação do sistema da educação e ensino na República Popular de Angola. [Luanda]: Ministério da Educação, 1977b.

MOVIMENTO POPULAR DE LIBERTAÇÃO DE ANGOLA (MPLA). Vitória ou morte! Manual de alfabetização (de experiência). [Argel]: MPLA, 1965.

MOVIMENTO POPULAR DE LIBERTAÇÃO DE ANGOLA. DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO E CULTURA (DEC). A vitória é certa: manual de alfabetização. [Luanda]: MPLA, 1974.

MOVIMENTO POPULAR DE LIBERTAÇÃO DE ANGOLA – PARTIDO DO TRABALHO (MPLA-PT). Teses e resoluções – 1o congresso. Luanda: INA, 1978.

MOVIMENTO POPULAR DE LIBERTAÇÃO DE ANGOLA – PARTIDO DO TRABALHO (MPLA-PT). Orientações fundamentais para o desenvolvimento económico-social. Luanda: IN/UEE, 1981.

Referências bibliográficas

ANDRADE, Mário Pinto de. Origens do nacionalismo africano: continuidade e ruptura nos movimentos unitários emergentes da luta contra a dominação colonial portuguesa: 1911-1961. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

ARRUDA, Claudia Maria Calmon. Ensino de História e Política em Angola (1950-1978). Tese de doutorado em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: <http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10301>. Acesso em: 30 mar. 2021.

BITTENCOURT, Marcelo. Dos jornais às armas: trajectórias da contestação angolana. Lisboa: Vega, 1999.

BITTENCOURT, Marcelo. Estamos juntos! O MPLA e a luta anticolonial (1961-1974). Luanda: Kilombelombe, 2008, 2v.

DULLEY, Iracema. Deus é feiticeiro: prática e disputa nas missões católicas em Angola colonial. São Paulo: Annablume, 2010.

DULLEY, Iracema; SAMPAIO, Luísa Tui. Accusation and legitimacy in the Civil War in Angola. Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, Brasília, v. 17, p. 1-20, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/vb/a/qBLBGQV3NwfWtpTFtTxvtHL>. Acesso em: 30 mar. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1809-43412020v17a355.

FIGUEIREDO, Fábio Baqueiro. Entre raças, tribos e nações: os intelectuais do centro de estudos angolanos, 1960-1980. Tese de doutorado em Estudos Étnicos e Africanos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/17799>. Acesso em: 30 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Fábio Baqueiro. Batalhas da cultura: cinema e música em Luanda nos dias da independência. In: FURTADO, Claudio Alves; SANSONE, Livio (org.). Lutas pela memória em África. Salvador: EdUFBA, 2019, p. 93-124. Disponível em: <http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/31849>. Acesso em: 30 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Fábio Baqueiro. Doenças e desvios na independência angolana: higienismo, liamba, kaporroto e kazukuta. In: SANSONE, Livio et al. (org.). Pandemias e utopias: agendas políticas e possibilidades emergentes. Salvador: Cogito, 2021a, p. 97-128. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33935>. Acesso em: 30 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Fábio Baqueiro. Emancipação feminina em questão: tensões e disputas simbólicas na independência angolana. AbeÁfrica: Revista da Associação Brasileira de Estudos Africanos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 6, p. 45-80, 2021b. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/abeafrica/article/view/48178>. Acesso em: 30 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Leonor. Sita Valles: revolucionária, comunista até à morte (1951-1977). Lisboa: Alêtheia, 2010.

FIGUEIREDO, Leonor. O movimento estudantil em Angola nos anos da descolonização (1974-1975). Dissertação de mestrado em História Contemporânea, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2011. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10362/6995>. Acesso em: 30 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Leonor. O fim da extrema-esquerda em Angola: como o MPLA dizimou os comités Amílcar Cabral e a OCA (1974-1980). Lisboa: Guerra & Paz, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. 2. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2011.

GLEIJESES, Piero. Conflicting missions: Havana, Washington, and Africa, 1959-1976. Chapel Hill: University of North Carolina, 2002.

HATZKY, Christine. Cubans in Angola: South-South cooperation and transfer of knowledge, 1976-1991. Madison: University of Wisconsin Press, 2015.

HERMAN, Rebecca. An army of educators: gender, revolution and the Cuban literacy campaign of 1961. Gender & History, New Jersey, v. 24, n. 1, p. 93-111, 2012. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0424.2011.01670.x>. Acesso em: 30 mar. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0424.2011.01670.x.

KEBANGUILAKO, Dinis. A educação em Angola: sistema educativo, políticas públicas e os processos de hegemonização e homogeneização política na primeira república: 1975-1992. Tese de doutorado em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/20719>. Acesso em: 30 mar. 2021.

LIBERATO, Ermelinda. Avanços e retrocessos da educação em Angola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 59, p. 1003-1031, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Dn4CYmKD5W5dw4ygQLBCxzN>. Acesso em: 30 mar. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000900010.

MATA, Inocência. Da língua à cultura: alguns aspectos da problemática linguística nos cinco (Angola, Cabo Verde, Moçambique, Guiné-Bissau e São Tomé e Príncipe). Quo vadis, Romania? Zeitschrift für eine aktuelle Romanistik, Viena, n. 27, p. 38-45, 2006. Disponível em: <http://www.univie.ac.at/QVR-Romanistik/wp-content/uploads/2018/11/QVR-27-2006.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2021.

MESSIANT, Christine. Luanda (1945-1961): colonisés, société coloniale et engagement nationaliste. In: CAHEN, Michel (org.). “Vilas” et “cidades”: bourgs et villes en Afrique lusophone. Paris: L’Harmattan, 1989, p. 125-199.

MESSIANT, Christine. “Em Angola, até o passado é imprevisível”: a experiência de uma investigação sobre o nacionalismo angolano, em particular, o MPLA: fontes, crítica, necessidades actuais da investigação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE A HISTÓRIA DE ANGOLA, 2., 1997, Luanda. Atas. Construindo o passado angolano: as fontes e sua interpretação. Lisboa: CNCDP, 1997, p. 803-859.

MESSIANT, Christine. 1961: l’Angola colonial, histoire et société – les premisses du mouvement nationaliste. Basel: P. Schlettwein, 2006.

MOORMAN, Marissa J. Intonations: a social history of music and nation in Luanda, Angola, from 1945 to recent times. Athens: Ohio University Press, 2008.

MOORMAN, Marissa J. Powerful frequencies: radio, State power, and the Cold War in Angola, 1931-2002. Athens: Ohio University Press, 2019.

NETO, Manuel Brito. História e educação em Angola: do colonialismo ao Movimento Popular de Libertação de Angola (MPLA). Tese de doutorado em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/362636>. Acesso em: 30 mar. 2021.

PAWSON, Lara. Em nome do povo: o massacre que Angola silenciou. Lisboa: Tinta-da-China, 2014.

PEARCE, Justin. A guerra civil em Angola: 1975-2002. Lisboa: Tinta-da-China, 2017.

PÉCLARD, Didier. Les incertitudes de la nation en Angola: aux racines sociales de l’Unita. Paris: Karthala, 2015.

PÉREZ-CRUZ, Felipe de Jesús. La campaña nacional de alfabetización en Cuba. Varona, La Habana, n. 53, p. 10-23, 2011. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635575003>. Acesso em: 30 mar. 2021.

PETERS, Christabelle. Cuban identity and the Angolan experience. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2012.

PETERS, Christabelle. Cruzando o Atlântico negro: os cubanos na guerra de Angola. Via Atlântica, São Paulo, v. 1, n. 25, p. 231-251, 2014. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/69819>. Acesso em: 30 mar. 2021. doi: http://dx.doi.org/10.11606/va.v0i25.69819.

PIMENTA, Fernando Tavares. Angola no percurso de um nacionalista: conversas com Adolfo Maria. Porto: Afrontamento, 2006.

PINTO, Alberto Oliveira. História de Angola: da Pré-História ao início do século XXI. 2. ed. Lisboa: Mercado de Letras, 2017.

SANTAMARTA LUENGOS, Juan Ignacio. La campaña de alfabetización en Cuba (primera parte). Tabanque: Revista pedagógica, Madrid, n. 5, p. 201-216, 1989. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2255885>. Acesso em: 30 mar. 2021.

SANTAMARTA LUENGOS, Juan Ignacio. La campaña de alfabetización en Cuba (segunda parte). Tabanque: Revista pedagógica, Madrid, n. 6, p. 149-159, 1990. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2255798>. Acesso em: 30 mar. 2021.

SUPKO, Ruth A. Perspectives on the Cuban national literacy campaign. Prepared for delivery at the 1998 meeting of the Latin American Studies Association, Palmer House Hilton Hotel, Chicago, Illinois, September 24-26, 1998. Não publicado. Disponível em: <http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lasa98/Supko.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2021.

TALI, Jean-Michel Mabeko. Dissidências e poder de Estado: o MPLA perante si próprio. Luanda: Nzila, 2001, 2v.

VIEIRA, Laurindo. Angola: a dimensão ideológica da educação, 1975-1992. Luanda: Nzila, 2007.

WHEELER, Douglas L.; PÉLISSIER, René. História de Angola. Lisboa: Tinta-da-China, 2011.

ZAU, Filipe. Educação em Angola: novos trilhos para o desenvolvimento. Luanda: Movilivros, 2009.

Published

2022-07-18

Issue

Section

Política, Imprensa e Movimentos Sociais

How to Cite

BAQUEIRO FIGUEIREDO, Fábio. The National Literacy Campaign and State-Building in Angola, 1975-1980. Revista de História, São Paulo, n. 181, p. 1–34, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.183713. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/183713.. Acesso em: 21 jun. 2024.

Funding data