Crânios e cachaça: coleções ameríndias e exposições no século XIX
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i154p119-150Keywords:
Universal Exhibitions, Indigenous Settlements, Capucin Missions, Migration, European ImmigrantsAbstract
This article examines the form in which indigenous peoples were placed on display in regional and universal expositions in the Brazilian Empire, Europe, and the United States. Focusing on archaelogical and ethnographic collections assembled by different museums, the author shows that these practices were linked to the official "Cathecism and Civilization" program and to the mission villages (aldeamentos) of the Brazilian Empire, which became the main source of the collections displayed during the reign of Pedro II. Controlled by Italian Capucin monks, the mission villages also afford a glimpse at the ways in which Kaiowá, Kaingang, Krahó, Xerente, and Sateré-Mawé Indians approached the public sphere at both the provincial and Imperial levels, bearing messages that alluded to new subjectivities and to new forms of inclusion, in response to government policies promoting the spatial rearrangement of indigenous populations as well as stimulating both internal migrations and European immigration.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2006-06-30
Issue
Section
Dossiê: Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
MARTA, Amoroso. Crânios e cachaça: coleções ameríndias e exposições no século XIX . Revista de História, São Paulo, n. 154, p. 119–150, 2006. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.v0i154p119-150. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/19024.. Acesso em: 19 oct. 2024.