Staging History: The Arts at the “Independence Centenary International Exposition” (Rio de Janeiro, 1922-1923)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.190561

Keywords:

Independence Centenary International Exposition, International Expositions, Literature and other arts, Brazilian literature, Rio de Janeiro

Abstract

This article analyzes the artistic production realized during the “Independence Centenary International Exposition” (Rio de Janeiro, 1922-1923), the previous artistic production presented there, and finally, the production that took place outside the Exposition but established an indelible relationship with it. To this purpose, we analyzed numerous works from literature, theater, photography, film, music, and painting produced by various actors, also considering the architectural contributions, responsible for empirically erecting the buildings that housed the Exposition. Furthermore, we seek to understand how these buildings dialogue with the organization of event’s efforts to impose signs of nationality and a theater of modernity through them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danielle Crepaldi Carvalho, Fundação Biblioteca Nacional

    A autora é graduada, mestre e doutora em Letras pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. É pós-doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP. Desenvolveu junto à Fundação Biblioteca Nacional, projeto no âmbito do Programa Nacional de Apoio à Pesquisa. Tem artigos e livros publicados que procuram refletir a inter-relação entre os campos da literatura, do cinema e do teatro.

References

ANDRADE, Mário de. Macunaíma. São Paulo: Oficinas Gráficas de Eugenio Cupolo, 1928.

ANDRADE, Mário de. Danças dramáticas do Brasil. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2002 [1959].

ARAUJO, Valdei Lopes de. História da historiografia como analítica da historicidade. In: História da Historiografia, Ouro Preto, n. 12, pp. 34-44, 2013. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/620. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: 10.15848/hh. v0i12.620.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 5ª Ed. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia, 1975.

CARVALHO, Danielle Crepaldi. Luz e sombra no écran: realidade, cinema e rua nas crônicas cariocas de 1894 a 1922. Tese de doutorado, Teoria e História Literária, Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2014.

CLÜVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. In: Literatura e Sociedade, vol. 2, n. 2, 1997, p. 37-55. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i2p37-55.

CLÜVER, Claus. Inter Textus / Inter Artes / Inter Media. Aletria, jul.- dez. 2006, p. 11-41. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18067. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.10-41

CONDE, Maite; SHAW, Lisa. Towards an Alternative 1922: Popular Culture and Rio de Janeiro’s Vernacular Modernisms. In: Revista Brasileira de História, v. 42, n. 90, pp. 97-123, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/3J9qgqTNjzycpFy3jMVn6HQ/. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-93472022v42n90-07.

COSTA, Júlia Furia. O “Culto da Saudade” nas Comemorações do Centenário da Independência do Brasil: A Criação do Museu Histórico Nacional, 1922. In: Em Tempo de Histórias, Brasília, pp. 49-64, jan.-jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19889. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: 10.26512/emtempos.v0i18.19889.

CUNHA, Euclides da. Os Sertões. Rio de Janeiro: Ediouro, 2003 [1902].

DANTAS, Carolina Vianna. O Brasil café com leite: debates intelectuais sobre mestiçagem e preconceito de cor na primeira república. In: Tempo, v. 13, n. 26, pp. 56-79, 2009. Disponível em:https://www.scielo.br/j/tem/a/gVZtKfXnY8LwjzStFgXLMjg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-77042009000100004.

DUMAS, Adolfo. A ideia de Criação do Museu Histórico Nacional. In: Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 3, pp. 383-397, 1942.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução de Bernardo Leitão. 4ª Edição. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Atmosphere, Mood, Stimmung: On a Hidden Potential of Literature. Stanford, Ca: Stanford University Press, 2012.

HARDMAN, Francisco Foot. Trem-Fantasma: a ferrovia Madeira-Mamoré e a modernidade na selva. 2ª ed. revista e ampliada. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

LEVY, Ruth (Org.). 1922-2012 – 90 anos da Exposição do Centenário. Rio de Janeiro: Casa Doze, 2013a.

LEVY, Ruth. O Brasil celebra sua maioridade. In: LEVY, Ruth (org.). 1922-2012 – 90 anos da Exposição do Centenário. Rio de Janeiro: Casa Doze, 2013b.

MACHADO, António de Alcântara. Laranja da China [1928]. In: Antologia de contos. São Paulo: Editora Lazuli, 2013.

MORETTIN, Eduardo. As exposições universais e o cinema: história e cultura. In: Revista Brasileira de História. São Paulo, vol. 31, n. 61, 2011b, pp. 231-249. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbh/a/J3qp6YhmBwRZq96CRfnxQfc/?lang=pt. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882011000100012.

MOTTA, Marly Silva da. “Ante-sala do paraíso”, “vale de luzes”, “bazar de maravilhas” – a Exposição Internacional do Centenário da Independência (Rio de Janeiro – 1922). Rio de Janeiro: CPDOC, 1992. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/6763. Acesso em: 5 ago. 2022.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Exposições Universais: espetáculos da modernidade do século XIX. Estudos Urbanos. Série Arte e Vida Urbana. São Paulo: Editora Hucitec, 1997.

PINTO, Maria de Lourdes de Melo. Memória de autoria feminina nas primeiras décadas do século XX: a emergência da obra periodística de Chrysanthème. Tese de doutorado, Letras, Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006.

RASULA, Jed. History of a Shiver: The Sublime Impudence of Modernism. New York: Oxford University Press 2016.

RYDELL, Robert W. All the World’s a Fair: Visions of Empire at American International Expositions, 1876-1916. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.

SANT’ANA, Thaís Rezende da Silva de. A Exposição Internacional do Centenário da Independência: modernidade e política no Rio de Janeiro do início dos anos 1920. Dissertação de mestrado, História. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. A escrita do passado em museus históricos. Rio de Janeiro: Garamond; MinC; IPHAN; DEMU, 2006.

SCHUSTER, Sven. História, nação e raça no contexto da Exposição do Centenário em 1922. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 21, n. 1, pp. 121-134, 2014. Disponível em:https://www.scielo.br/j/hcsm/a/kYWBKz589rJvC5cz69TYSVL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702013005000013.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SILVA, Terezinha V. Zimbrão da. Machado de Assis e o mulato de “alma grega”. Machado de Assis em linha, Rio de Janeiro, v. 7, pp. 229-239, 2014. Disponível em:https://www.scielo.br/j/mael/a/SQc68r9Y7WTFgDjbP7QzfRG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1983-68212014000200015.

VILAS BOAS, Naylor. A Exposição e o Morro do Castelo: investigações digitais sobre a forma urbana no centro do Rio de Janeiro. In: LEVY, Ruth (org.). 1922-2012 – 90 anos da Exposição do Centenário. Rio de Janeiro: Casa Doze, 2013.

Published

2022-11-04

Issue

Section

Memória e História

How to Cite

CARVALHO, Danielle Crepaldi. Staging History: The Arts at the “Independence Centenary International Exposition” (Rio de Janeiro, 1922-1923). Revista de História, São Paulo, n. 181, p. 1–32, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.190561. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/190561.. Acesso em: 21 nov. 2024.

Funding data