Friar Agostinho de Jesus (c. 1600/10-1661): a benedictine artist on the border between two worlds – the Portuguese and Spanish America
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-5802.v1i1p33-59Keywords:
Friar Agostinho de Jesus, Birth of Brazilian art, SculptureAbstract
At the Piratininga plateau, São Paulo, Brazil, the first social relationships have been born through marriages between Tupis and Portugueses. The opposite of the secular Paraguayan society, made up of Spanish and Guaranis. These relationships, turned into a mix of cultures resulting in an idea of backwoods: miscegenation and freedom, ran away from Iberic control. The pioneers from São Paulo, “paulistas”, used the old indigenas ways, looking for wealth. They returned to the silver of Potosi, bringing their experience and missionary labor. Through the middle of the way, in Santana de Parnaíba, was friar Agostinho de Jesus, the first, and most important Brazilian artist. From 1643, friar Agostinho living with the Benedictines transformed the culture of Brazil, into a significant moment of national art. In Parnaíba, the master found an original and mixed society, creating masterpieces, standarts of sacred art in São Paulo, birth of national identity.
References
ACTAS da Camara da Villa de São Paulo. São Paulo, Câmara Municipal de São Paulo, Arquivo Histórico Municipal Washington Luis, 1915.
AMARAL, Aracy Abreu. A Hispanidade em São Paulo: Da Casa Rural à Capela de Santo Antônio. São Paulo, Nobel/Edusp, 1981.
CALDEIRA, Jorge. O Banqueiro do Sertão. Vol. 1: Mulheres no Caminho da Prata. Vol. 2: Padre Guilherme Pompeu de Almeida. São Paulo, Mameluco, 2006.
CAMARGO, Paulo Florêncio da Silveira. História de Santana de Parnaíba. São Paulo, Governo do Estado de São Paulo, 1971.
SCHUNK, Rafael. Frei Agostinho de Jesus e as Tradições da Imaginária Colonial Brasileira – Séculos xvi-xvii. São Paulo, Unesp, 2014.
SCHUNK, Rafael. Coleção Museu e Casarão. Vol. 1: Arte Colonial e Imperial da Cidade de Santana de Parnaíba, do século 17 ao 19. Prefeitura Municipal de Santana de Parnaíba, Cemic – Centro de Memória e Integração Cultural Bertha Morais Nérici, 2015.
SILVA-NIGRA, Clemente Maria da. Os Dois Escultores: Frei Agostinho da Piedade, Frei Agostinho de Jesus e o Arquiteto Frei Macário de São João. Salvador, Universidade Federal da Bahia, 1971.
TIRAPELI, Percival. Igrejas Paulistas: Barroco e Rococó. São Paulo, Editora da Unesp/Imprensa Oficial do Estado, 2003.