Pedagogical practice in Group Piano settings: harmonizing the theme Boogie blues

Authors

  • Liliana Harb Bollos Universidade Federal de Goiás
  • Carlos Henrique Costa Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.125365

Keywords:

Harmonization, Group Piano, Supplementary Piano, Blues.

Abstract

This article discusses the harmonization as a vital tool of Piano formation and an integral part of Class Piano in Undergraduate Music courses and it points out pedagogical procedures based on the harmonic study of popular piano. Our purpose is to point out aspects of cognitive and motor learning processes of students in the context of group piano lessons exposed to a specific pedagogical practice of harmonizing a melody. By analyzing what is practiced, skill is acquired to understand his harmonic way, also enabling the memorization and the transposition. Also presents several steps of execution in the music “Boogie Blues” with bass, chord, melody, improvisation and the results of this experiment within action research conducted in three classes and two higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliana Harb Bollos, Universidade Federal de Goiás

    Pianista, professora e pesquisadora, é doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, mestre e bacharel em Música (performance em piano – jazz) pela Kunst Universität Graz (Áustria) e bacharel e licenciada em Letras (FFLCH-USP). É autora dos livros Bossa Nova e Crítica: Polifonia de Vozes na Imprensa (Annablume / Funarte, 2010), tese de doutorado premiada com o edital Prêmio Funarte de Produção Crítica em Música 2010 e Clara na Música Popular (Ed. Som, 2011) e diversos artigos acadêmicos. Atualmente cursa o Pos-Doc na EMAC-UFG na área de Piano em Grupo sob supervisão do prof. Dr. Carlos H.Costa.

  • Carlos Henrique Costa, Universidade Federal de Goiás
    Professor de regência, piano e piano em grupo da Universidade Federal de Goiás, coordenador do Programa de Pós-graduação em Música da UFG e desenvolve pesquisa nas áreas de Piano em Grupo, performance do piano e música de câmara. Bacharel em Física pela Unicamp (1992), bacharel em piano pela Universidade do Alabama em Huntsville (1996), mestre em piano pela Universidade Estadual de Ohio(1998), mestre em regência pela Universidade da Georgia em Athens e doutor em piano pela mesma universidade (2002).

Published

2017-10-30

Issue

Section

Article

How to Cite

Pedagogical practice in Group Piano settings: harmonizing the theme Boogie blues. (2017). Revista Da Tulha, 3(1), 59-84. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.125365