Performance: Music in Motion
Performance as Existence and Development of Music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160387Keywords:
Music, Aesthetics, Performance, Music performanceAbstract
Music is an activity; a human activity. Despite theoretical abstractions, it is not simply conceptual, but thought in action. Music only comes from the movement of people imbued in the process of doing, performing. The aim of the present paper is to address the origin of Western idealist thinking in music and how it influenced all musical development generating a hierarchy between theory and praxis, valuing one over the other, resulting in reductionism in the meaning of making music, before to think about the meaning of the music itself, but the music for us. The concept of Musical Work attached only to musical notation and its author without considering the performer and his active, not just reactive, contribution is restricted and idealized. We contrast the thinking of Plato, Aristotle, Pythagoras, Boethius, among others, with that of Sextus Empiricus, as precursor thinkers in the West; Neoplatonism of the Christian era, and even modern musicologists who confronted the aesthetic issues of music. We understand that making-music is at the core of her existence, music.
Downloads
References
BARKER, A. Greek Musical Writings: Harmonic and Acoustic Theory. Vol. II. Britain: Cambridge University Press, 1989.
BELLEST, C; MALSON, Lucien. Jazz. Tradução: Paulo Anderson Fernandez Dias. Campinas: Papirus, 1989.
BLANNING, Tim. O Triunfo da Música. A Ascensão dos compositores, dos músicos e de sua arte. Tradução: Ivo Korytowsky. São Paulo: Companhia da Letras, 2011.
BOSSEUR, Jean-Yves. Do Som ao Sinal. História da notação musical. Tradução de Marco Aurélio Koentopp. Curitiba: Editora UFPR, 2014.
CASTANHEIRA, C. P. De Institutione Musica, de Boécio, Livro 1: tradução e comentários. 2014 . Dissertação (Mestrado em Letras: Estudos Literários) – Universidade Federal de Minas Gerais.
COOK, Nicholas. Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford Scholarship. 2014.
DIAS, ROSA. A Música no pensamento de Aristóteles. Ensaios Filosóficos, Volume X, p.92-100. Dezembro, 2014.
DOMENICI, Catarina; SCHRAMM, Rodrigo. Uma Perspectiva Corporificada de Conceitos da Teoria e Análise Musical na Preparação da Performance da Clair De Lune de Claude Debussy. A Experiência Musical: Perspectiva Teóricas Salvador. Congressos da TeMA III, p. 96-109, UFBA, 2019.
FUBINI, Enrico. Estética da Música. Lisboa: Edições 70, 2008.
GREAVES, D. D. Sextus Empiricus ΠΡΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ: Against the musicians. Edited and translated, with introduction and notes. London: University of Nebraska Press, 1986.
IAZZETTA, F. Música e Mediação Tecnológica. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010.
MENDES, G. Música, Cinema do Som. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.
MONTAGUE, E. Phenomenology and the Hard Problem of Consciousness and Music.in: Music and Consciousness: Philosophical, Psychological and Cultural Perspectives. David Clarke and Eric Clark (eds.) Oxford: Oxford University Press, 2011.
PLATÃO. Íon. Perseus Digital Library. Editor: Gregory R. Crane. Tufts University. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a1999.01.0179%3atext%3dIon
________. Timeu. Perseus Digital Library. Editor: Gregory R. Crane. Tufts University. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3atext%3a1999.01.0180%3atext%3dTim.
________. A República. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação
Calouste Gulbenkian, 1980.
QUINTILIANO. Institutio Oratoria. Tradução de H. E. Butles. Cambridge: Harvard University Press, 1930. (Loeb Classical Library).
ROCHA JÚNIOR, R. Música e Filosofia em Platão e Aristóteles. Discurso, n. 37, p. 29-54, dezembro, 2007.
ROEDER, Sarah. O Contra os Músicos de Sexto Empírico: introdução, tradução e comentários. 2014. Dissertação (Mestrado em Música): Musicologia histórica - UFPR, Curitiba.
SANTOS, Mario F. Convite a Estética. 4ª. Ed. São Paulo: Editora Logos, 1966.
SMALL, C. Musicking. The meanings of Performing and Listening. Hanover: Wesleyan University Press, 1998.
STRUNK, Oliver. Source readings in music history. Ed. Revisada por Leo Treitler. Nova Iorque, Londres, 1998.
WISNIK, Jose Miguel. O Som e o Sentido: Uma outra história das músicas. 3ª. edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Silas da Luz Palermo Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.