The musical teaching in childhood education and its possible relationship with the developmental theory proposed by L. Vigotski
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.176713Keywords:
Musical education, Vygotsky’s developmental theory, Valuing the arts for integral human development, Musical education as a historical-social processAbstract
The following text points out the importance of musical education during Early Childhood Education propagated in the pedagogical ordering geared towards this age group, more intensely outlined in the National Common Curricular Base (BRASIL, 2018). He was also concerned with pointing out how Vigotski’s Developmental Theory can substantiate part of the actions, practices and activities present there, subsidizing an artistic teaching proposal that takes aspects towards the social and historical valorization of this teaching. From this report, the need to implement a musical education that extends from childhood to basic education becomes clear.
Downloads
References
ANDRADE, Júlia Pinheiro. Música e Sociedade, Canção popular e Cultura de Massas: A Experiência Urbana do Tropicalismo e do Rap na Cidade de São Paulo. In: XVII CONGRESSO DA ANPPOM, Subárea de Etnomusicologia, 2007, São Paulo. Disponível em http://www.anppom.com.br/anais/17%20anais%20SP%202007/etnomusicologia/etnom_JPAndrade.pdf.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, Emenda Constitucional nº 59/200926 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil . Acesso em: 01 maio. 2020.
ESLINGER, Paul J. Desenvolvimento do Cérebro e Aprendizagem. In: Revista Cérebro e Mente. Núcleo de informática Biomédica da Universidade Estadual de Campinas, 25/05/2003. Disponível URL:http://www.serprofessoruniversitario.pro.br/ler.php?modulo=8&texto=345
PARIZZI, Maria Betânia. O desenvolvimento da percepção do tempo em crianças de dois a seis anos: um estudo a partir do canto espontâneo. Tese de Doutorado, Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
PRESTES, Zoia. R. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch
Vigotski no Brasil Repercussões no campo educacional. Tese de Doutorado Faculdade de Educação, UNB, Brasília. 2010.
VALSINER, J. Mundos da Mente, Mundos da Vida. 2 ed. Porto Alegre: Editora Artmed 2012.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia da Arte. 2 ed. SP: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual. In: Psicologia e Pedagogia: Bases Psicológicas da Aprendizagem e do Desenvolvimento - Luria, Leontiev, Vygotski e Outros. São Paulo: Centauro, 2005, p.1-17.
VIGOTSKI, L. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cícero Rodarte Mião, Sonia Regina Albano de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.