"Waltzing": studies about Creative Process on Arrangements and Compositions for Brazilian Popular musical Ensembles.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222534Keywords:
Creative Processes, Musical Arrangement, Musical Composition, Waltz, Brazilian MusicAbstract
This article aims to examine, with the waltz (genre) and the Band (forming ensemble) as a background, the deviations and adaptations from a practical arranger’s perspective. The relationship between these two elements occurs within a tension between an ideal of Brazilian identity and foreign elements. Starting from a standard formation (Band), musical elements infiltrate the Brazilian waltz genre. Specifically, it will address the genre for the formations of Typical Brazilian Orchestra and Big Band, taking as a starting point the considerations drawn from the version of ‘Tenra Saudade’ (or ‘Por Um Beijo’ by Anacleto de Medeiros) for the Casa Edson Band. The analysis and context of the theme ‘Bebel’ (composed by João Gilberto) and the description of its arrangement for the Big Band will be carried out; also, the analysis and context of the theme ‘Valsa Brasileira’ by Edu Lobo & Chico Buarque and the description of its arrangement for the Typical Brazilian Orchestra formation. Finally, the elaboration of a composition for the same genre (‘Valsa Moura’) for the reduced Ensemble format of the Typical Orchestra will be described. Based on these findings, a series of considerations will be raised through the comparison of data collected in previous stages, illuminated by new authors.
Downloads
References
ANDRADE, Mário. Dicionário Musical Brasileiro. Coord. Oneyda Alvarenga (1982-84), Flávia Camargo Toni (1984-1989). Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: MINC; São Paulo: IEB,-EDUSP. 1989.
ARAÚJO, Fabiano. Música popular brasileira e o paradigma audiotátil: uma introdução. RJMA – Revista de estudos do Jazz e das Músicas Audiotáteis. Caderno em Português. Sorbonne Université: nº 1, Abril 2018
DICIONÁRIO DE MÚSICA. Hamlyn Publishing Group & Luiz Paulo Horta. Rio de Janeiro: Zahar Editores S.A., 1985.
DOURADO, Henrique Autran. Dicionários de termos e expressões da música. São Paulo: Editora 34 Ltda, 2004.
CABRAL, Sérgio. Pixinguinha, Vida e Obra. Rio de Janeiro: Funarte, 1997.
CASCUDO: Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Global, 11a Ed., 2002.
FRANCHESCHI. Humberto Moraes. A Casa Edison e seu Tempo. Rio de Janeiro: Sarapuí, 2002.
FRANCHESCHI. Humberto Moraes. Memórias Musicais. (ANEXO) Rio de Janeiro: Sarapuí, 2002b.
GILBERTO, João (intérprete). João Gilberto. Brasil: Polydor, 1973. (LP)
GODWIN, Joscelin. Waltz. In: Kernfield, Barry (Org.). The New Grove Dictionary of Jazz. 2a edição. London/New York: Grove´s Dictionaries Inc./Macmillian Publishers Limited, 2002, 847, Vol. 3.
LEME, Bia Paes. (org.). O Carnaval de Pixinguinha. São Paulo: Instituto Moreira Salles/SESC, 2014. (Partitura)
LEME, Bia Paes. Pixinguinha na Pauta. São Paulo: Instituto Moreira Salles/SESC, 2011. (Partitura)
LOBO, Edu; BUARQUE, Francisco. (Compositores) Dança da Meia Lua. Rio de Janeiro: Som Livre, 1988. (LP)
MACHADO, Cacá. O Enigma do homem célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituo Moreira Salles, 2007.
MEDEIROS, Anacleto. Tenra Saudade. Fortaleza: Ed. da Secretaria de Cultura do Estado do Ceará, 2013. (PARTITURA).
PORTO, Mateus; XXXX, Xxxxx. Platinidades, literatura e diálogos no processo criativo da canção Gaucho de Mateus Porto e Juliano Guerra. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, Natal-RN, v. 10, n. 2, 2023.
PIEDADE, Acácio. “Perseguindo fios da meada: pensamentos sobre hibridismo, musicalidade e tópicas...” Per Musi. Belo Horizonte: n 23, 2011, p.103-112.
Xxxxx Xxxx & Ensemble Brasileiro. São Paulo: Dist. Trattore, 2017/2018. [CD/SPOTIFY].
XXXX, Xxxxx. “O arranjo de Pixinguinha para Gaúcho de Chiquinha Gonzaga: a orquestra típica a caminho da Big Band”. São Paulo: ANAIS DA XXIV ANPPOM. São Paulo, Ed. ANPPOM, 2014, p. 1-10.
ANAIS DA XXIV ANPPOM. “Procesos Creativos em arreglos y composiciones musicales del género choro para Orquestra Típica/Jazz Band”. Revista Vórtex, Curitiba, v.4, n.3, 2016, p. 1-12
ANAIS DA XXIV ANPPOM. “La Jazz Band y la orquesta típica em el Frevo. Procesos creativos em arreglos y composiciones”. Clang, La Plata (Arg.), No 5, 2019b, p. 1-12.
ANAIS DA XXIV ANPPOM. “’Pr'um Samba’: reflexões e criações sobre o arranjo no gênero musical brasileiro”. Revista Vórtex, Curitiba, v.7, n.2, 2019a, p.1-21.
ANAIS DA XXIV ANPPOM. “O Tempo de Hermeto Pascoal: Simultaneidade de Acontecimentos em ‘Mestre Radamés’”. Per Musi, Belo Horizonte: UFMG. p.1-16.
ANAIS DA XXIV ANPPOM. Harmonia: Fundamentos de Arranjo e Improvisação. São Paulo: Ed. Rondó, 3ª edição, 2020.
ULBANERE, Alexandre. Willy Corrêa de Oliveira: por um ouvir materialista histórico. Dissertação de Mestrado. São Paulo: UNESP, 2005.
WRIGHT, Rayburn. Inside Score. New York: Kendor Music Inc., 1982.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulo Tiné
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.