Esmeraldino Salles (1916 - 1979) documented by the press: a foray into the Digital Newspaper Collection of the National Library

Authors

  • Felipe Siles de Castro Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222801

Keywords:

esmeraldino salles, hemeroteca digital, brazilian national library, music and work

Abstract

This  article  describes  the  process,  methodology  and  results  of  a  search in the National Library’s Digital Library for the São Paulo musician Esmeraldino Salles, who lived between 1916 and 1979. The Hemeroteca Digital has an important digitalized collection of newspapers, magazines and periodicals, photocopied and scanned, and the optical character recognition technology allows keyword searches, opening up enormous possibilities  for  researching  the  careers  of  musicians  unknown  to  the  general public. The aim of this paper is to document the results obtained from this source, describing and mapping Esmeraldino’s main professional activities as a musician: 1) performing on Rádio Tupi and television; 2) accompanying  singers  in  São  Paulo’s  nightlife,  in  bars,  nightclubs  and  concert halls; 3) photographic records; and 4) recording phonograms and  albums.  Through  this  description  and  mapping  of  data  obtained  from the Hemeroteca Digital, we can get an idea of the repercussions of Esmeraldino Salles’ work in his heyday, as well as the public’s perception of him.

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Author Biography

  • Felipe Siles de Castro, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto

    Doutorando em Musicologia pela USP e Especialista em “Histórias e Culturas Indígenas e Afro-brasileiras na educação” na FACON — Casa Tombada (2019). Tem como foco de pesquisa a trajetória profissional e artística de músicos e compositores negros da história da música popular brasileira, tendo estudado no mestrado Esmeraldino Salles, enquanto no doutorado pesquisa sobre o maestro Abigail Moura e a Orquestra Afro-Brasileira. É autor do livro “O choro negro e paulistano de Esmeraldino Salles”, viabilizado pelo PROAC Literatura, do estado de São Paulo, e lançado pela Illumina em 2023. Gravou sanfona e escreveu arranjos em diversos álbuns, dentre eles o Paulibucano (2017) do sambista Toinho Melodia. Atualmente é professor de piano popular e sanfona no Conservatório Carlos Gomes, em Campinas-SP.

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Published

2024-09-03

Issue

Section

Article

How to Cite

Castro, F. S. de. (2024). Esmeraldino Salles (1916 - 1979) documented by the press: a foray into the Digital Newspaper Collection of the National Library. Revista Da Tulha, 10(1), 43-71. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222801