Esmeraldino Salles (1916 - 1979) documented by the press: a foray into the Digital Newspaper Collection of the National Library
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.222801Keywords:
esmeraldino salles, hemeroteca digital, brazilian national library, music and workAbstract
This article describes the process, methodology and results of a search in the National Library’s Digital Library for the São Paulo musician Esmeraldino Salles, who lived between 1916 and 1979. The Hemeroteca Digital has an important digitalized collection of newspapers, magazines and periodicals, photocopied and scanned, and the optical character recognition technology allows keyword searches, opening up enormous possibilities for researching the careers of musicians unknown to the general public. The aim of this paper is to document the results obtained from this source, describing and mapping Esmeraldino’s main professional activities as a musician: 1) performing on Rádio Tupi and television; 2) accompanying singers in São Paulo’s nightlife, in bars, nightclubs and concert halls; 3) photographic records; and 4) recording phonograms and albums. Through this description and mapping of data obtained from the Hemeroteca Digital, we can get an idea of the repercussions of Esmeraldino Salles’ work in his heyday, as well as the public’s perception of him.
Downloads
References
BARROS, Fernando Lichti. Do calypso ao cha-cha-chá: músicos em São Paulo na década de 60. São Paulo: Nova Ilusão Edições, 2012.
BEETENCOURT, Angela Maria Monteiro; PINTO Monica Rizzo Soares. A hemeroteca digital brasileira. In: XXV Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação – Florianópolis, SC, Brasil, 07 a 10 de julho de 2013. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1321 (acesso em fevereiro de 2024).
BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. In: Estudos históricos – Rio de Janeiro, vol33, n° 69, p. 196-219, Janeiro-Abril 2020. DOI: DOI: 10.1590/S2178-14942020000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/XNJJWhFFzPKdkhF6cyj5BJv/?lang=pt (acesso em fevereiro de 2024).
CASTRO, Felipe Siles de. Uma noite no Sumaré: o choro negro e paulistano de Esmeraldino Salles. 2021. Dissertação (Mestrado em Musicologia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. doi:10.11606/D.27.2021.tde-07042022-114022. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-07042022-114022/pt-br.php (acesso em fevereiro de 2024).
COSTA, Maria Cristina Castilho. Etnografia de arquivos - entre o passado e o presente. In: MATRIZes, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 171-186, 2011. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v3i2p171-186. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38263 (acesso em fevereiro de 2024).
CUNHA, Olívia Maria Gomes da. Tempo imperfeito: uma etnografia do arquivo. In: MANA 10 (2): p. 287-322, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/XYzjLRvbTLVNnfsZVMJTYgf/?format=html (acesso em fevereiro de 2024).
ENSAIO. Laércio de Freitas. Direção de Fernando Faro. Programa Ensaio, 2015. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=rx_n9zDRmJM (acessado em março de 2024).
HEMEROTECA Digital da Biblioteca Nacional. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/ (acesso em fevereiro de 2024).
RUY, Marcos Aurélio. Pixinguinha e a dificuldade em ser negro no Brasil. Portal Vermelho: 15 de dezembro de 2013. Disponível em https://vermelho.org.br/2013/02/15/pixinguinha-e-a-dificuldade-de-ser-negro-no-brasil/ (acesso em março de 2024).
SEEGER, Anthony. Etnografia da Música. In: Cadernos de campo, São Paulo, n. 17, p. 237-260, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Felipe Siles de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.