The orchestra conductor and his role in popular music: a Brazilian panorama

Authors

  • Marcio Guedes Correa Centro Universitário Ítalo Brasileiro / Secretaria de Educação de Bertioga https://orcid.org/0000-0002-7591-9228
  • Abdenaldo Aurelio Alves de Lima Muniz Santiago Centro Universitário Ítalo Brasileiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.223547

Keywords:

maestro-arranger, popular music conductor, popular music maestro

Abstract

In the  first  half  of  the  20th  century,  there  was  a  significant orchestration of Brazilian songs. Musical genres started to be presented with  arrangements  for  symphony  orchestras,  in  addition  to  the  original  instrumentation  of  American  big  bands.  This  phenomenon  undoubtedly  occurred  to  a  large  extent  due  to  the  arrival  of  American  records  in  Brazilian  territory,  which  contained  jazz  songs  performed  by  singers  accompanied  by  big  bands  and  large  orchestras.  From  the  demand  to  orchestrate  popular  music,  the  need  for  the  presence  of  a  maestro  or orchestral conductor in the production of popular songs emerged. In the face of this fact, a question arises: what are the characteristics of the orchestral conductor who will perform in the interpretation of popular songs? We  will  seek  to  find  answers  to  this  question  through  research with  a  qualitative  approach  and  basic  nature,  including  two  case  studies, from different periods, relevant to the subject: the performance of  Radamés  Gnattali  and  the  constitution  of  the  Brasil  Jazz  Sinfônica  orchestra in the state of São Paulo. The research aims to describe and explain the role of the conductor/conductor in Brazilian popular music. As for the procedures, this is a bibliographic and documentary research.

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Author Biographies

  • Marcio Guedes Correa, Centro Universitário Ítalo Brasileiro / Secretaria de Educação de Bertioga

    Possui graduação em Licenciatura em educação artística Habilitação: música, licenciatura plena pela Faculdade de Artes Alcantara Machado (2002), graduação em Bacharelado em música pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (2023), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (2024), mestrado em Música: musicologia/etnomusicologia pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (2007) e doutorado em Música pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2018). Atualmente é professor doutor colaborador da Universidade Benhoblô (Guiné Bissau), professor de artes - Secretaria de Educação de Bertioga, pesquisador da Universidade Federal de Mato Grosso e professor de violão e guitarra elétrica do Centro Universitário Ítalo Brasileiro. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: violão, guitarra, música brasileira, educação musical e composição musical.

  • Abdenaldo Aurelio Alves de Lima Muniz Santiago, Centro Universitário Ítalo Brasileiro

    Possui graduação em Música com habilitação em Instrumento: Trombone pela Universidade de São Paulo - USP (2004), pós-graduação em Performance: Trombone Baixo pela Liszt Academy of Music (2006), pós-graduação em Gestão Empresarial pela Universidade Nove de Julho (2012), Mestrado em Música (Regência Orquestral) pela UNICAMP (2016). Foi professor da Universidade Federal de Goiás - EMAC/UFG em Goiânia e na Unisant'anna em São Paulo, onde também foi coordenador dos cursos de Graduação e Pós Graduação em Música. Leciona História da Música, Teoria, Percepção, Trombone, Regência e Harmonia Tradicional no Centro Universitário Ítalo Brasileiro, onde também é o coordenador do Curso de Música. É Coordenador dos Cursos de Pós Graduação em Música e Coordenador do CECAV - Centro de Estudos de Canto e Voz da Unyleya. Foi professor substituto da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT e atualmente é trombonista baixo do Projeto Coisa Fina, com o qual foi finalista do Grammy Latino 2021, Regente Titular e Diretor Artístico do Oz Brass, Regente Adjunto da Orquestra de Sopros de Osasco e Regente Assistente no Coral Cultura Inglesa - SP.

References

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Published

2024-09-03

Issue

Section

Article

How to Cite

Correa, M. G., & Santiago, A. A. A. de L. M. (2024). The orchestra conductor and his role in popular music: a Brazilian panorama. Revista Da Tulha, 10(1), 223-250. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.223547