The text of the songs performed in the movie As Canções (2001), by Eduardo Coutinho, and a (brief) portrait of Brazilian society.

Authors

  • Daniel Cristiano Santos Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.160443

Keywords:

Song, Cinema, Documentary, Brazilian Society

Abstract

This article aims to build, from the songs chosen by Eduardo Coutinho for the documentary As Canções (Brazil, 2001), a parallel between the representation of Brazilians and part of the literature that addresses the theme, more specifically in works by Marilena Chauí, Darcy Ribeiro and Sergio Buarque de Holanda. The text begins by presenting the context of the use of the song genre as a representative element of society, the history of the documentary and later, a portrait of Brazilian society is presented in relation to the analysis of characters of the audiovisual piece itself. As results of the analysis, it is possible to observe that the director of As Canções, used the song genre and the choice of the works as part of the film production process and as a way of representation of part of the Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELO, R. O novo desenvolvimentismo e a decadência ideológica do pensamento econômico brasileiro. In: Serviço Social & Sociedade, n. 112, p.613-636. São Paulo : s.n., 2012.

CHAUÍ, M. Brasil: Mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo : Perseu Abramo, 2001.

COUSINS, M. História do Cinema: dos clássicos mudos ao cinema moderno. Trad. Cecília Camargo Bartalotti. São Paulo : Martins Fontes - Selo Martins, 2013.

FRANCO, M. Cinedocumentário: refistro de memórias, inventário de culturas in: Memória e cultura: A importância da memória na formação cultural humana. Org: Danilo Santos Miranda. São Paulo : SESC SP, 2007.

FROCHTENGARTEN, F. A entrevista como método: uma conversa com Eduardo Coutinho. In: Psicologia USP, 20 (1), 125-138. São Paulo : USP, 2009.

GROUT, D. J. & PALISCA, C. V. História da Música Ocidental. [trad.] Ana Luísa Faria. s.l. : Gradiva, 2007. Vol. 5º Volume.

GUERRIN, M e MANDELBAUN, J. Os Infernos de Darwin. Folha de São Paulo, Mais!, 2 de abril de 2006. São Paulo : s.n., 2006.

HOLANDA, S. B. de.. Raízes do Brasil. 26ª ed. São Paulo : Companhia das Letras, 1995.

LUCENA, L. C. Como fazer documentários: conceito, linguagem e prática de produção. São Paulo : Summus, 2012.

MARZOCHI, I. F. Jogos de cena: Ensaios sobre o documentário brasileiro contemporâneo. [Tese de doutorado]. São Paulo : Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2012.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Trad. Mônica Saddy. Campinas-SP : Papirus, 2012.

RIBEIRO, D. O Povo Brasileiro: A formação e o sentido do Brasil 2ª edição. São Paulo : Companhia das Letras , 1995.

TRAGTENBERG, L. . Música de Cena. São Paulo : Perspectiva, 2008.

XAVIER, I. Indagações em torno de Eduardo Coutinho e seu diálogo com a tradição moderna. In: MIGLIORIN, C. (org.). Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro : Azougue, 2010.

Published

2020-04-02

Issue

Section

Article

How to Cite

The text of the songs performed in the movie As Canções (2001), by Eduardo Coutinho, and a (brief) portrait of Brazilian society. (2020). Revista Da Tulha, 6(1), 36-51. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.160443