Jörn Rüsen and his contribution to didactics of History

Authors

  • Maria Auxiliadora Schmidt Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2017.127291

Keywords:

Didactics of History, Jörn Rüsen, Historical Learning, History Teaching Methodology, History Education

Abstract

The aim of this work is to evaluate contributions to research and historical education from a cutting of Jörn Rüsen´s work about his theory of historical learning.

From one side and for the first part of this work, the appropriation of these contributions is having as reference and substantiation the theory of History which should be approached that is an announcement of a new paradigm for the relationship between History learning and History teaching. On the other hand, following these presumptions investigations which have been developed in Brazil were taken as the object of analysis from History teaching subjects. These researches have the ruseniano thought as a theoretical reference. Preliminary results of these investigations indicate a series of questions that need to be taken in consideration regarding children and young adults learning either at the school environment or other learning spaces. In addition they raise new questions that should be investigated which will be pointed in this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Joaquim Prats, “Enseñar Historia: notas para uma didáctica renovada”, Consejeria de Educacion, Ciencia y Tecnologia. Junta de Extremadura (Mérida), 2001

Jörn Rüsen, História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico (Brasília: Editora da Unb, 2007).

Jörn Rüsen. Contribuições para uma Teoria da Didática da História. Curitiba: W & A Editores, 2016.

Jörn Rüsen. Humanismo e Didática da História. Curitiba: W & A Editores, 2015

Jörn Rüsen, Aprendizagem Histórica: Fundamentos e Paradigmas (Curitiba: W & A Editores, 2012.

Jörn Rüsen, Teoria da História. Uma teoria da história como ciência (Curitiba: Editora da UFPR, 2015), 19.

Luis Fernando Cerri, “Didática da História: uma leitura teórica sobre a História como prática”, Revista de História Regional (Ponta Grossa-PR), no. 16(2), 2010.

Marilia Gago, “Consciência histórica e narrativa na aula de história: concepções de profesores” (Tese de doutorado, Universidade do Minho. Instituto de Educação e Psicologia, 2007).

Oldimar Cardoso, “Para uma definição de Didática da História”, Revista Brasileira de História (São Paulo), v.28, n.55. 2008.

Peter Lee, “Em direção a um conceito de literacia histórica”, Revista Educar. Dossiê Especial Educação Histórica, (Curitiba: Editora da UFPR, 2006).

Peter Lee, “Literacia Histórica e História Transformativa”, Revista Educar, (Curitiba: Editora da UFPR, n.60, 2016), 2.

Rafael Saddi, “Didática da História como subdisciplina da ciência da História”, Revista História & Ensino (Londrina : UEL), v.16, n.1, 2010.

Raimundo Cuesta Fernandez, Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia (Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor) 1998.

Ronaldo Cardoso Alves, “Aprender história com sentido para a vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses”(Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, 2011).

SCHMIDT, M.A./BARCA, I./ MARTINS, E.R. (orgs.) Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora da UFPR, 2010.

Published

2017-11-27

How to Cite

Jörn Rüsen and his contribution to didactics of History. (2017). Intelligere, 3(2), 60-76. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2017.127291