History and Discourse: considerations between language and reading gestures to a History of Science

Authors

  • Wanderson Rodrigues Morais Universidade Estadual de Campinas
  • Maria José Pereira Monteiro de Almeida Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2019.158375

Keywords:

Historiography, reading practices, discourse, science traching, language

Abstract

The History of Science was constituted in a field of tensions causing a dichotomy in its methodological approach by distinct groups, such as the social sciences and the natural sciences, being a current discussion without consensus among the involved. Some historians, such as Keith Jenkins and Régine Robin dedicated themselves to a reflection on the nature of History, the historiography and the contributions of others fields, turning to the practice of the reading gestures and the relation between language and discourse. Thus, we aim to comprehend the nature of historical discourses used in the practice of History of Science that can indicate perspectives of use and purposes on another fields, such as the Science Teaching, especially with the interfaces to the field of study of the Language referring to the reading processes (or gestures). Starting from a historical discourse in Ecology, we bring some considerations about its conditions of production and implications for education, in which the political and social aspects form a mesh of non-visible roots, as pointed out by Antonio Videira.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. J. P. M. Historicidade e Interdiscurso: pensando a educação em ciências na escola básica. Ciência & Educação, v. 10, n.3, p. 333-341, 2004.
CONEIN, B; COURTINE, J-J; GADET, F; MARANDIN, J-M; PÊCHEUX, M. Materialidades discursivas. Revisão técnica da tradução de Eni Orlandi e José Horta Nunes. Campinas: Editora da Unicamp, 2016.
GIL PÉREZ, D; MONTORO, I. F; ALÍS, J. C; CACHAPUZ, A; & PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
GLEASON, H. A. The individualistic concept of plant association. Bulletin of the Torrey Botanical Club, n.53, p.1-20, 1926.
JENKINS, K. A história repensada. São Paulo: Contexto, 2007.
LAUDAN, R. Histories of the sciences and their uses: a review of 1913. History of science, v. 31, p. 1-34, 1993.
ORLANDI, E. P. As histórias das leituras. Leitura: Teoria e Prática, Porto Alegre, Mercado Aberto, ano 3, n.3, 1984.
PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. Gestos de leitura: da história no discurso, v. 2, p. 55-66, 1994.
PIQUERAS, M. M. As contribuições de Henry Allan Gleason para a Ecologia, um estudo histórico: o desenvolvimento do conceito individualístico de associação de plantas (1917-1939). Dissertação (Mestrado em Ciências). Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2015.
ROBIN, R. Linguagem e ideologias. In: Langage et idéologies: le discours comme objet de l’Historie. Tradução de Fábio Ramos Barbosa Filho. Paris: Les Éditions Ouvrières, p.3-11, 1974.
______. História e Linguística. Tradução de Adélia Bolle e Miralda Pereira. 1977.
SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral (1916). Editora Cultrix, São Paulo, 2006.
VIDEIRA, A. A. P. Historiografia e história da ciência. Revista da Fundação Casa de Rui Barbosa, Ano 1, n.1, p.111-158, 2007.

Published

2019-09-10

Issue

Section

Dossiê 2º Congresso de História da Ciência e da Técnica

How to Cite

History and Discourse: considerations between language and reading gestures to a History of Science. (2019). Intelligere, 7, 11. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2019.158375