The Sociedade Sinfônica Campineira and its Audience: Approaches to Pierre Bourdieu

Authors

  • Mariana de Oliveira Candido Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes
  • Lenita Waldige Mendes Nogueira Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.188123

Keywords:

Symphonic society, Symphonic music, Society, Musical culture

Abstract

The Sociedade Sinfônica Campineira, which was founded in 1929, has had an important impact on the Campinas’ musical scenery, and with its concerts has involved a specific audience around symphonic music. The relations there existing between listeners and music articulate issues about art and society, and evoke reflections to that some of the Pierre Boudieu’s main sociological concepts significantly contribute. The identification of these relation’s characteristcs become easier by the published texts in the local newspaper, that in their music criticism style have expressed ideas about music, ways to appreciate it, and have attributed a role to the orchestra in the city’s cultural and historical frame, besides setting a collective representation of concert music.      

 

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Author Biographies

  • Mariana de Oliveira Candido, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes

    Mariana Candido possui graduação em História e mestrado em Música pela Universidade Estadual de Campinas, onde também desenvolve seu doutorado, no Instituto de Artes. Suas pesquisas pertencem à área da Musicologia Histórica e abordam a história da vida musical da cidade paulista de Campinas, entre os séculos XIX e XX.

  • Lenita Waldige Mendes Nogueira, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes

    Lenita Waldige Mendes Nogueira concluiu o doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas em 1998. Atualmente é docente do Departamento de Música, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas. Publicou 24 artigos em periódicos especializados e 54 trabalhos em anais de eventos. Possui 8 livros publicados de autoria exclusiva e 12 de autoria coletiva. Possui 70 itens de produção técnica. Participou de 55 eventos científicos. Orientou cinco teses de doutorado, 13 dissertações de mestrado, e oito projetos de Iniciação Científica. Recebeu 4 prêmios e/ou homenagens. Atualmente participa de dois grupos de pesquisa. Atua na área de Artes, com ênfase em Música/Musicologia. Em suas atividades profissionais interagiu com 16 colaboradores em coautoria de trabalhos científicos. Em seu currículo Lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Musica Brasileira, século XIX, Musicologia, Compositores Brasileiros, Manuscritos Musicais, Carlos Gomes, Biografia, Ópera, Notas de Programa, Orquestra Sinfônica Municipal de Campinas.

References

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Published

2021-12-17

How to Cite

The Sociedade Sinfônica Campineira and its Audience: Approaches to Pierre Bourdieu. (2021). Revista Música, 21(2), 111-126. https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.188123