Recreation and outdoor life in São Paulo’s playgrounds in Mário de Andrade’s collection of drawings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i74p302-322

Keywords:

São Paulo, Playground, Play, Nature

Abstract

Implemented in the 1930s, São Paulo’s playgrounds were institutions that illustrated the fusion of the education renovation movement and the aesthetics of modernist. Drawings are among the activities developed by the children, and make up a collection assembled by Mário de Andrade. This article examines this collection, considering the drawings sources and looking into those that represent play and games. Children drew children’s traditional play, the park’s equipment, sports games and folkloric manifestations. In the composition of the drawings, the presence of nature is also noteworthy, and so are traces of a technological development.

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Author Biographies

  • Ingrid Dittrich Wiggers, Universidade de Brasília (UnB, Brasília, DF, Brasil)

    Ingrid Dittrich Wiggers é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) e líder do Imagem ­– Grupo de Pesquisa sobre Corpo e Educação da Faculdade de Educação Física (FEF/UnB).

  • Carmen Lucia Soares, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, Campinas, SP, Brasil)

    Carmen Lucia Soares é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), membro do Focus – Grupo de Pesquisa sobre Educação, Instituições e Desigualdade da Faculdade de Educação (FE/Unicamp) e pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Published

2019-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Wiggers, I. D., & Soares, C. L. (2019). Recreation and outdoor life in São Paulo’s playgrounds in Mário de Andrade’s collection of drawings. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 74, 302-322. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i74p302-322