“In the style of”
notes about En singeant...: pastiches littéraires, by Sérgio Milliet and Charles Reber
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i76p220-240Keywords:
Sérgio Milliet, En singeant, pastiche, symbolismAbstract
In 1918 Sérgio Milliet released, with Charles Reber, En singeant...: pastiches littéraires, the second work he wrote in Switzerland (a year before the publishing house Le Carmel had published Par le sentier). The author published two other volumes before returning to Brasil: Le départ sous la pluie and Œil de bœuf. The purpose of the present study is to present comments about a literary work remains unknown to readers and ignored by critics. The said study will be guided by the reflections on pastiche proposed by Genette, Decout and Aron, and will review the context of publication and the list of those honored by the pastiche imitations.
Downloads
References
ALAMBERT JÚNIOR, Francisco. Um melancólico no auge do modernismo: Sérgio Milliet (uma trajetória no exílio). Dissertação (Mestrado em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 1991.
ARON, Paul. Histoire du pastiche: le pastiche littéraire français, de la Renaissance à nos jours. Paris: Presses Universitaires de France, 2008.
BAUDELAIRE, Charles. Les fleurs du mal. Paris: Gallimard, 2005.
BIVAR, Vanessa dos Santos Bodstein. Vivre à St. Paul: os imigrantes franceses na São Paulo oitocentista. Tese (Doutorado em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2007.
BUENZOD, Emmanuel. Pour copie conforme.... Lausanne: Payot, 1918.
CAMPOS, Regina Maria Salgado. Ceticismo e responsabilidade: Gide e Montaigne na obra crítica de Sérgio Milliet. São Paulo: Annablume, 1996.
CANDIDO, Antonio. (1944). Sérgio Milliet, o crítico. In: MILLIET, Sérgio. Diário crítico (1940-1943). v. I. São Paulo: Martins, 1981, p. XI-XXX.
DECOUT, Maxime. Qui a peur de l’imitation?. Paris: Les Editions de Minuit, 2017.
D’ELIA, Antônio. Prefácio. In: MILLIET, Sérgio. 40 anos de poesia. Seleção e prefácio de Antônio d’Elia. S. l.: Brasil Editora, 1964, p. 5-9.
GENETTE, Gérard. Palimpsestes: la littérature au second degré. Paris: Editions du Seuil, 1992.
GONNARD, Nathalie; NÉEL, Laure. Présentation. In: REBOUX, Paul; MÜLLER, Charles. À la manière de...: pastiches classiques. Apresentação, notas, questões e posfácio de Nathalie Gonnard e Laure Néel. Paris: Editions Magnard, 2009, p. 5-12.
KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.
LA FONTAINE, Jean de. Fables. Paris, Ed. Robert Laffont, 1958 (Collection des Cent Chefs d’Œuvre).
MILLIET, Sérgio. Par le sentier. Genebra/Paris: Editions du Carmel, 1917.
MILLIET, Sérgio. Le départ sous la pluie. São Paulo/Genebra: Edition du Groupe Littéraire Jean Violette, 1919.
MILLIET, Sérgio. La littérature à Genève – Les poètes. Lumière, Antuérpia, ano 3, 1921a, n. 2, p. 7-9.
MILLIET, Sérgio. La littérature à Genève – Les prosateurs. Lumière, Antuérpia, ano 3, 1921b, n. 3, p. 9-10.
MILLIET, Sérgio. Œil de bœuf: précédé d’autres poésies. Antuérpia, Editions Lumière, 1923.
MILLIET, Sérgio. Roberto. São Paulo: Niccolini, 1935.
MILLIET, Sérgio. Marcha a ré. Rio de Janeiro: José Olympio, 1936.
MILLIET, Sérgio. De ontem, de hoje e de sempre: amigos, amiga... v. 1. São Paulo: Martins Editora, 1960.
MILLIET, Sérgio. De ontem, de hoje e de sempre: Recordações com devaneios. v. 2. São Paulo: Martins Editora, 1962.
MILLIET, Sérgio. 40 anos de poesia. Seleção e prefácio de Antônio d’Elia. S. l.: Brasil Editora, 1964.
MILLIET, Sérgio. (1944). Diário crítico (1940-1943). v. I. São Paulo: Martins, 1981a.
MILLIET, Sérgio. (1949). Diário crítico (1948-1949). v. VI. São Paulo: Martins, 1981b.
MILLIET, Sérgio. (1953). Diário crítico (1949-1950). v. VII. São Paulo: Martins, 1981c.
MILLIET, Sérgio; REBER, Charles. En singeant...: pastiches littéraires. Genebra: Atar, 1918.
MOTA, Carlos Guilherme. Internacionalização da arquitetura e da crítica de arte: Sérgio Milliet. Estudos Avançados, São Paulo, v. 33, n. 96, 2019, p. 449-458. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3396.0022
PINHEIRO, Valter Cesar. A estreia literária de Sérgio Milliet: Par le sentier. Remate de Males, Campinas/SP, v. 38, n 2, 2018, p. 990-1017. https://doi.org/10.20396/remate.v38i2.8651936.
PROUST, Marcel. Pastiches et mélanges. Paris: Gallimard, 2013.
PROUST, Marcel. Correspondance. v. VIII. Paris: Plon, 1981.
REBER, Charles; VUATAZ, Roger. Souvenirs de Saint-Antoine: la vie au collège. Carouge: Imprimerie Premet & Faes, 1918.
REBOUX, Paul; MÜLLER, Charles. À la manière de...: pastiches classiques. Apresentação, notas, questões e posfácio de Nathalie Gonnard e Laure Néel. Paris: Editions Magnard, 2009.
SAMOYAULT, Tiphaine. L’intertextualité: mémoire de la littérature. Paris: Armand Colin, 2014.
SANGSUE, Daniel. La relation parodique. Paris: José Corti, 2007.
SANGSUE, Daniel. Pasticheries. Romantisme. Paris: Armand Colin, v. 148, n. 2, 2010, p. 77-90. https://doi.org/10.3917/rom.148.0077.
SERRANO, Pedro Bueno de Melo. A crítica bandeirante (1920-1950). Dissertação (Mestrado em Sociologia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2016.
VERLAINE, Paulo. Poèmes saturniens. Paris: Librairie Générale Française, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY.