Polymnia machine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115

Keywords:

Transnationalism, artistic hybridisation, crossing boundaries

Abstract

Unfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raul Antelo, Universidade Federal de Santa Catarina

    Lecionou na Universidade Federal de Santa Catarina. Foi pesquisador do CNPq, Guggenheim Fellow e professor visitante nas Universidades de Yale, Duke, Texas at Austin, Maryland e Leiden. Presidiu a Associação Brasileira de Literatura Comparada (ABRALIC) e recebeu o doutorado honoris causa pela Universidad Nacional de Cuyo. É autor de vários livros, dentre eles, Maria com Marcel. Duchamp nos trópicos; Archifilologías latinoamericanas; A ruinologia; Visão e potência-donão; A máquina afilológica; En muerte: miniaturas urbanas; Azulejos. Lo transvisual y la arqueología de lo moderno. Editor de Mário de Andrade, Jorge Amado e João do Rio, preparou, em colaboração, Lirismo+Crítica+Arte=Poesia. Um século de Pauliceia Desvairada.

References

AGAMBEN, Giorgio. La musica suprema. Musica e politica. Che cos’è la filosofia? Macerata: Quodlibet, 2016, p. 133-146.

ANDRADE, Mário de. O banquete. Texto estabelecido e prefácio por Jorge Coli e Luiz Carlos da Silva Dantas. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades. 1977. p. 57, 59-65, 104, 110, 132-133.

ANDRADE, Mário de. COLI, Jorge. Música final: Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo Musical. Campinas: Unicamp, 1998.

ANDRADE, Mario de. Programa do Theatro Municipal. (13 ago. 1938). In: CALIL, Carlos Augusto; PENTEADO, Flávio Rodrigo. (Eds.). Me esqueci completamente de mim, sou um departamento de cultura. São Paulo: Imprensa Oficial, 2015, p. 161.

ANDRADE, Mário de. “Platão” (in Losango Cáqui). Poesias Completas. In MANFIO, Diléa Zanotto. (Ed.). São Paulo, Editora da USP, 1987, p. 146-7.

ANDRADE, Mário de. Música e jornalismo. Diário de S. Paulo. São Paulo: Hucitec/Edusp, 1993, p. 266.

ARCANJO JÚNIOR, Loque. Francisco Curt Lange e Mário de Andrade entre Americanismo e o Nacionalismo musicais (1932-1944). Temporalidades, v, 3, n. 1, jan-jul. 2011, p. 35-55.

BARTHES, Roland. L’ancienne rhétorique. Communications, n. 16, 1970, p. 172-223.

BARTHES, Roland. Fragmentos de um discurso amoroso. Trad. Hortênsia dos Santos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1981, p. 49.

BENJAMIN, Walter. Socrates. In: BULLOCK, Marcus; JENNINGS, Michael W. (Eds.). Walter Benjmin - Selected Writings. Cambridge: Harvard University Press, 1996, vol. I (1913-1926), p. 52-54.

BUCH, Esteban. L’avant-garde musicale à Buenos Aires: Paz contra Ginastera. Circuit: Musiques Contemporaines, v. 17, n. 2, 2007, p. 11-33.

DIAS, Maurício Santana. As relações oblíquas. São Paulo: Folha de S. Paulo, 1999.

GADAMER, Hans-Georg. Los caminos de Heidegger. Trad. Ángela Ackermann Pilári. Barcelona: Herder, 2002, p. 83-94.

GARCÍA MUÑOZ, Carmen. Cartas de Juan Carlos Paz. Revista del Instituto Carlos Vega de Investigación Musicológica, n. 10, 1989, p. 313-320.

HESS, Carol A. Copland in Argentina: Pan Americanist Politics, Folklore, and the Crisis in Modern Music. Journal of the American Musicological Society, University of California Press, v. 66, n. 1, 2013, p. 191-250.

KOELLREUTTER, Hans-Joachim. Carta Abierta de H. J. Koellreutter. Arte Madi Universal, Buenos Aires, n. 4, out. 1950.

KOELLREUTTER, Hans-Joachim. Domenico Scarlatti. Leitura (Rio de Janeiro), n. 12, nov. 1943, p. 55.

KOELLREUTTER, Hans-Joachim. “Sobre “O Banquete” de Mário de Andrade. Leitura (Rio de Janeiro), n. 27, mar. 1945, p. 53-54.

LACAN, Jacques. O Seminário. Livro 2. O Eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. 3. ed. Ed. Jacques-Alain Miller. Trad. M. C. Lassulk Penot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985, p. 25.

OESTERHELD, Héctor G. O Eternauta. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

PAZ, Juan Carlos. Crónica de la música. Conducta, n. 10, abr. 1940a.

PAZ, Juan Carlos. Crónica de la música. Conducta, n. 14, nov/dez. 1940b.

PAZ, Juan Carlos. Crónica de la música, Conducta, n. 7, jul. 1939a.

PAZ, Juan Carlos. Crónica de la música. Conducta, n. 6, abr. 1939b, p. 75-76.

PAZ, Juan Carlos. Crónica de la música. Conducta, n. 3, out 1938, p. 21-22.

PAZ, Juan Carlos. El Caso Ginastera. Argentina libre, n. 113, 21 maio. 1942a.

PAZ, Juan Carlos. Más sobre el caso Ginastera: Sin la gloria de los burócratas del arte. Argentina Libre, 1942b.

PAZ, Juan Carlos. Más sobre Ginastera. Argentina libre, n. 116, 11 jun. 1942c.

PAZ, Juan Carlos. A propósito de Wozzeck. Letra y línea, n. 2. Buenos Aires, nov. 1953, p. 7.

PAZ, Juan Carlos. Ensayo I sobre música. Papeles de Buenos Aires, n. 2, nov. 1943, p. 12.

PAZ, Juan Carlos. Ensayo II sobre música. Papeles de Buenos Aires, n. 3, abr. 1944.

PAZ, Juan Carlos. Música brasileña de vanguardia: Hans Joachim Koellreutter y el grupo “Musica Viva”. Latitude, n. 4, maio 1945, p. 16-17.

PAZ, Juan Carlos. Alturas, tensiones, ataques, intensidades (Memorias III). Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1994.

PELLETIERI, Osvaldo. Teatro del Pueblo: Una utopía concretada. Buenos Aires: Galerna, 2006.

PLATÃO. O Banquete. Ou Do amor. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991, p. 52-54.

RADIOGRAFÍA DEL COMPOSITOR VANGUARDISTA. Argentina Libre, v. 3, n. 105, 1942, p. 11.

STAROBINSKI, Jean. Portrait de l’artiste em saltinbanque. Genève: Albert Skira, 1970.

TONI, Flávia Camargo; CAROZZE, Valquíria Maroti. Mário de Andrade, Francisco Curt Lange e Carleton Sprague Smith: as discotecas públicas, o conhecimento musical e a política cultural”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 57, dez. 2013, p. 181-204.

WOLKOWICZ, Vera. En busca de la identidad perdida: los escritos de Gastón Talamón sobre música académica de y en Argentina en la revista Nosotros (1915-1934). In: RODRIGUEZ, Victoria Eli; CLEMENTE, Elena Torres. (Eds.). Música y construcción de identidades: poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España. Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2018, p. 33-44.

Published

2022-08-23

Issue

Section

Dossiê Paralelos 22

How to Cite

Antelo, R. (2022). Polymnia machine. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(82), 97-115. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115