Zones of articulation, remaking and refuge in the emancipatory poetics of Beatriz Nascimento, Rancière, Mondzain and Touam Bona
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i86p65-84Keywords:
Scene, Refuge, Emancipatory edgesAbstract
The aim of this article is to start the elaboration of an intersection between the perspectives of Beatriz Nascimento (quilombo), Rancière (surface and edge), Mondzain (zone and radicality) and Touam Bona (refuge, escape, marronage) in order to illuminate the surface of the scene of dissent as an interval space for the creation of emancipatory and hospitable poetics. The surface, the zone and the refuge offer us important elements to compose a powerful imagery to show how the arts of escape are articulated with the invention of imaging operations that produce dissent (and decolonization of the gaze) reconfiguring the surface of the common world and the rhetorics of inhospitality.
Downloads
References
ALMEIDA, Mariléa. Território de afetos: práticas femininas antirracistas nos quilombos contemporâneos do Rio de Janeiro. História Oral, v. 24, n. 2, 2021, p. 293-309. https://doi.org/10.51880/ho.v24i2.1209.
ALMEIDA, Mariléa. Devir quilomba: antirracismo, afeto e política nas práticas de mulheres quilombolas. São Paulo: Elefante, 2022.
BONA, Dénètem Touam. Fugitif, où cours-tu?. Paris: PUF, 2016.
BONA, Dénètem Touam. Cosmo-poétique du refuge. Terrestres, v. 15, 2019. Disponível em: https://www.terrestres.org/2019/01/15/cosmo-poetique-du-refuge. Acesso em: out. 2023.
BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do refúgio. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2020.
BONA, Dénètem Touam. Arte da fuga. Piseagrama, n. 15, 2021a, p. 18-27. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/arte-da-fuga. Acesso em: out. 2023.
BONA, Dénètem Touam. Sagesse des lianes. Paris: Post-éditions, 2021b.
BONA, Dénètem Touam. Endosser l’ombre striée des feuillages. Terrestres, v. 13, 2021c. Disponível em: https://www.terrestres.org/2021/01/13/endosser-lombre-striee-des-feuillages. Acesso em: out. 2023.
BUTLER, Judith. Que mundo é esse?:uma fenomenologia pandêmica. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
CALDERÓN, Andrea Soto. La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados, 2020.
CUNHA BLANCO, Daniela. Para além das utopias: Rancière e as imagens heterotópicas. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 14, n. 27, 2020, p. 92-127. https://doi.org/10.22409/1981-4062/v27i/362.
FJELD, Anders. Después de la última promesa. Entre el cine de Béla Tarr y la filosofía de Jacques Rancière. In: FJELD, A.; TASSIN, E. (Ed.). Jacques Rancière. Madrid: Katz, 2017, p. 33-56.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Sobre a noção de Spielraum em Walter Benjamin : resistência e inventividade. In: SOUZA, Ricardo Timm de et al. (Org). Walter Benjamin: barbárie e memória ética. Porto Alegre: Ed. Zouk, 2020, p. 63-73.
MACÉ, Marielle. Nos cabanes. Paris: Verdier, 2019.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MONDZAIN, Marie-José. K como Kolónia: Kafka e a descolonização do imaginário. Lisboa: Orfeu Negro, 2022a.
MONDZAIN, Marie-José. Confiscação: das palavras, das imagens e do tempo. Belo Horizonte: Relicário, 2022b.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
NASCIMENTO, Beatriz. O negro visto por ele mesmo. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
RANCIÈRE, Jacques. A Noite dos Proletários. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
RANCIÈRE, Jacques. The method of equality: an answer to some questions. In: ROCKHILL, Gabriel; WATTS, Philip (Ed.). Jacques Rancière: history, politics, aesthetics. Durham: Duke University Press, 2009a, p. 273-288.
RANCIERE, Jacques. Et tant pis pour les gens fatiguées. Paris: Éditions Amsterdam, 2009b.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. The method of equality. Interviews with Laurent Jeanpierre and Dork Zabunyan. Cambridge: Polity Press, 2016.
RANCIÈRE, J. Les bords de la fiction. Paris: Éditions du Seuil, 2017.
RANCIÈRE, J. O desmedido momento. Serrote, n. 28, 2018a, p. 77-97.
RANCIÈRE, J. La méthode de la scène. Paris: Éditions Lignes, 2018b.
RANCIÈRE, J. Les temps modernes: art, temps, politique. Paris: La Fabrique, 2018c.
RANCIÈRE, J. Le travail des images: conversations avec Andrea Soto Calderón. Dijon: Les Presses du Réel, 2019a.
RANCIÈRE, Jacques; CAICEDO, Andrés. El tiempo de los no-vencidos. Revista de Estudios Sociales, n. 70, 2019b, p. 79-86. https://doi.org/10.7440/res70.2019.07.
RANCIÈRE, Jacques. El litigio de las palabras: diálogo sobre la política del lenguaje. Entrevista a Javier Bassas. Madrid: Ned Ediciones, 2019c.
RANCIÈRE, Jacques. La pensée des bords (entretien avec Fabienne Brugère). Critique, n. 881, 2020, p. 828-840. https://doi.org/10.3917/criti.881.0828.
RANCIÈRE, Jacques. João Guimarães Rosa: a ficção à beira do nada. Belo Horizonte: Relicário, 2021.
RANCIÈRE, J. Pedro Costa: les chambres du cinéaste. Paris, Montreuil: Les éditions de l’œil, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 307962/2020-2 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais
Grant numbers APQ-02951-21