Art criticism made by women and its institutional ramifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316901X.n87.2024.e10690

Keywords:

Art criticism, Women, gender, feminism, artistic institutions

Abstract

This dossier addresses a topic little studied in Brazil, namely: the role of women in the field of art criticism. From the perspective of gender studies, we have brought together seven articles that address the following questions from different trajectories, product ions and cases: were there women practicing art criticism, aesthetic investigations and art history between the 18th century and the end of the XX? If so, who were these women? Why do we know so little about them? What did they write and where did they write? What type of visions, values and proposals did they defend? Was there any type of specificity in your criticisms and themes arising from your gender conditions?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Talita Trizoli, Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros

    Talita Trizoli é pós-doutoranda no Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (IEB/USP).

  • Ana Paula Cavalcanti Simioni, Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros

    Ana Paula Cavalcanti Simioni é docente do Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (IEB/USP) e do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte do Museu de Arte Contemporânea (PGEHA/MAC/USP).

References

AAMD – Association of Art Museum Directors. The gender gap in Art Museum Directorships. By Anne Marie Gan, Zanie Giraud Voss, Lisa Phillips, Christine Anagnos, Alison D. Wade. 2014. Disponível em: https://aamd.org/sites/default/files/document/The%20Gender%20Gap%20in%20Art%20Museum%20Directorships_0.pdf. Acesso em: jan. 2024.

BASBAUM, Ricardo Roclaw. Manual do artista-etc. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.

BAKER, George et al. Round table: the present conditions of art criticism, October, v. 100, Spring 2002, p. 200-228. https://doi.org/10.1162/016228702320218475.

BRITANNICA, The Editors of Encyclopaedia. Margaret Fuller. Encyclopedia Britannica, 5 Mar. 2024a. Disponível em: https://www.britannica.com/biography/Margaret-Fuller. Acesso em: 26 abr. 2024.

BRITANNICA, The Editors of Encyclopaedia. Xie He. Encyclopedia Britannica, 14 Mar. 2024b. Disponível em: https://www.britannica.com/biography/Xie-He. Acesso em: 26 abr. 2024.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. Tradução de Rejane Janowitzer. São Paulo: Martins, 2005.

CERCHIARO, Marina Mazzi; ALVES, Carolina (Org.). História, arquivos e mulheres: perspectivas interdisciplinares. História e Cultura. Unesp, São Paulo, v. 10, n. 1, julho 2021. https://doi.org/10.18223/hiscult.v11i1.3689.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Tradução de Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.

COTA JR., Eustáquio Ornelas. Um diálogo sobre arte latino-americana: ensaios críticos de Marta Traba e Aracy Amaral (1960-1980). 2022.

Tese (Doutorado em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-12072023-124314.

DANCY, Russell. Xenocrates. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2021 Edition), Edward N. Zalta (ed.). Disponível em: https://plato.stanford.edu/archives/sum2021/entries/xenocrates. Acesso em: abr. 2024.

DELHORME, Carole. “The critic as artist”: entre critique et création, l’exception de la critique d’art chez Oscar Wilde. Polysèmes, 24, 2020. https://doi.org/10.4000/polysemes.8117.

FRASER, Hillary. Women writing art history in the nineteenth century: looking like a woman. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

GIBSON-WOOD, Carol. Richardson, Jonathan, the elder (1667–1745). Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004; online edn, Jan 2008.

GOMBRICH, Ernst H. Tributes: interpreters of our cultural tradition. Oxford, England: Phaidon Press Limited, 1984.

GREENBERG, Clement. Interview with Clement Greenberg by James Valliere. 1968 March 20. Jackson Pollock and Lee Krasner papers, circa 1914-1984, bulk 1942-1984. Archives of American Art, Smithsonian Institution. Digital ID: 15635.

HEINICH, Nathalie. A sociologia da arte. 1. ed. Bauru, São Paulo: Edusc, 2008.

ICOM – International Council of Museums. Seven inspirational quotes from female leaders in museums. March 7, 2018. Disponível em: https://icom.museum/en/news/seven-inspirational-quotes-from-female-leaders-in-museums-2/. Acesso em: jan. 2024.

KERR, Houston. An introduction to art criticism: histories, strategies, voices. London: Pearson, 2013.

LEITE, Andréa Andira. A experiência do Departamento de Informação e Documentação Artísticas (IDART) em São Paulo: uma revisão crítica. 2017. Dissertação (Mestrado em Museologia). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Museologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. https://doi.org/10.11606/D.103.2017.tde-30112017-095100.

MANSFIELD, Elizabeth. Introduction. In: MANSFIELD, E. Art and its institutions – the nineteenth century. London: Routledge, 2002.

MORTON, Mary (Ed.). Oudry's Painted Menagerie: Portraits of Exotic Animals in Eighteenth-Century Europe (collected papers). Los Angeles, CA: J. Paul Getty Museum, 2007.

NOCHLIN, Linda. Women, art, and power and other essays. New York: Routledge, 1988.

PALHARES, Taisa. O legado invisibilizado do pensamento de Gilda e Mello e Souza. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 85, ago. 2023, p. 110-121. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i85p110-121.

POLLOCK, Griselda. Vision and difference: feminism, femininity and the histories of art. London: Routledge, 1988.

PONTES, Heloisa. A paixão pelas formas: Gilda de Mello e Souza. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 74, mar. 2006, p. 87-105. https://doi.org/10.1590/S0101-33002006000100006.

RIEB – Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 71, 2028. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/issue/view/10898. Acesso em: fev. 2024.

RUBINSTEIN, Raphael. [Interview given to] Ramona Koval. Is art criticism in crisis? Raphael Rubinstein. Broadcast. Radio National, The Book Show, July 26, 2006. Disponível em: https://www.abc.net.au/listen/radionational/archived/bookshow/is-art-criticism-in-crisis-raphael-rubinstein/3323220. Acesso em: 15 fev. 2024.

SCANLON, Jennifer; COSNER, Shaaron. American women historians, 1700s–1990s: a biographical dictionary. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1996.

SCHLOSSER, Julius von. La littérature artistique: manuel des sources de l’histoire de l’art moderne. Traduit de l’allemand par Jacques Chavy. Paris : Flammarion, 1984.

SCHWENDENER, Martha. What crisis? Some promising futures for art criticism. Village Voice, January 7, 2009. Disponível em: https://www.villagevoice.com/what-crisis-some-promising-futures-for-art-criticism/.Acesso em: 18 jan. 2024.

SHERMAN, Claire Richter; HOLCOMB, Adele M. (Ed.). Women as interpreters of the visual arts, 1820-1979. Westport (Conn.) and London: Greenwood Press, 1981. (Contributions in Women’s Studies 18).

SIMIONI, Ana Paula C.; ELEUTERIO, Maria de Lourdes. Dossiê Mulheres, arquivos e memórias. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 71, dez./2018. https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/152627.

TEJO, Cristiana Santiago. A gênese do campo da curadoria de arte no Brasil: Aracy Amaral, Frederico Morais, Walter Zanini. Tese (Doutorado em Sociologia). Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pernambuco, 2017.

TEIXEIRA, Ana Paula Tavares. Uma cosmopolita nos trópicos: a trajetória de Yvonne Jean no jornalismo carioca (1940-1950). Dissertação (Mestrado em História). Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea, Escola de Ciências Sociais da Fundação Getulio Vargas, 2018.

VALIN, Roberta Paredes; CERCHIARO, Marina Mazze; VIANA, Morgana Souza. O arquivo Marta Rossetti Batista: indícios de um fazer historiográfico. In: HOFFMANN, Ana Maria Pimenta et al. (Org.). História da arte: coleções, arquivos e narrativas. Bragança Paulista: Editora Urutal, 2015, p. 537-547.

VENTURI, Lionello. Historia de la crítica de arte. Traducción de Rossend Arqués. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, 2016.

ZAMBONI, Marcio. Marcadores sociais da diferença. Sociologia: grandes temas do conhecimento (Especial Desigualdades), São Paulo, v. 1, 1 ago. 2014, p. 14-18.

Published

2024-05-28

Issue

Section

Dossiê: A crítica de arte feita por mulheres e seus desdobramentos institucionais

How to Cite

Trizoli, T., & Simioni, A. P. C. (2024). Art criticism made by women and its institutional ramifications. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(87), 1-13. https://doi.org/10.11606/2316901X.n87.2024.e10690