DISABKIDS® in Brazil: advances and future perspectives for the production of scientific knowledge

Authors

  • Viviane Romeiro Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5244-627X
  • Monika Bullinger University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Instituto de Medicina Psicológica, Hamburgo, HB, Alemanha. http://orcid.org/0000-0001-8876-0159
  • Maria Helena Palucci Marziale Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-2790-3333
  • Claudia Fegadolli Universidade Federal de São Paulo, Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas, São Paulo, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-2991-0206
  • Roberta Alvarenga Reis Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Odontologia, Porto Alegre, RS, Brasil; Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Brasil. http://orcid.org/0000-0003-3286-6071
  • Renata Cristina de Campos Pereira Silveira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-2883-3640
  • Moacyr Lobo da Costa-Júnior Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-4216-0243
  • Fátima Aparecida Emm Faleiros Sousa Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-9796-5954
  • Valéria Sousa de Andrade Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Departamento de Terapia Ocupacional, Uberaba, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-7961-6558
  • Beatriz Juliana Conacci Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil; Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Brasil. http://orcid.org/0000-0003-2034-230X
  • Fernanda Karla Nascimento Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil; Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Brasil. http://orcid.org/0000-0003-1620-1387
  • Claudia Benedita dos Santos Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil; Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Processo 311289/2017-7, Brasil. http://orcid.org/0000-0001-7241-7508

DOI:

https://doi.org/10.1590/1518-8345.3003.3257

Keywords:

Cross-Cultural Comparison, Validation Studies as Topic, Surveys and Questionnaires, Psychometrics, Quality of Life, Review

Abstract

Objective: to map the Brazilian scientific production related to the stages of the methodological process for the use of DISABKIDS® instruments and/or forms adapted to Brazil. Method: scoping review, with searches conducted on10 electronic databases, plus Google Scholar and contacts with researchers, without restriction of period or language. Results: the mapping identified 90 scientific studies involving 46 instruments. Of these, 11 (23.9%) included the elaboration and/or cultural adaptation of the DISABKIDS® instruments to measure the Quality of Life of children or adolescents with chronic conditions and 35 (76.1%) used the Generic Measures and/or Specific Modules for the semantic validation of other instruments. Conclusion: this scoping review allowed a comprehensive evaluation of the use of the DISABKIDS® instrument and forms, in relation to the validation of the instrument adapted to Brazil, presenting a positive advance in the scenario with the development of academic/scientific projects in the country, incorporating the method recommended by the literature for the elaboration, cultural adaptation and validation of instruments and for the systematized and standardized recording of the perception and understanding of the target population about the measure of interest, using DISABKIDS® forms adapted for this purpose.

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Published

2020-04-17

Issue

Section

Review Article

How to Cite

DISABKIDS® in Brazil: advances and future perspectives for the production of scientific knowledge. (2020). Revista Latino-Americana De Enfermagem, 28, e3257. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3003.3257