Interprofessional education and its impact on training and health work in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2024.232175

Keywords:

Educação interprofissional, Educação na saúde, Recursos humanos em saúde, Trabalho em saúde

Abstract

It is with great enthusiasm that we bring out this thematic supplement of Revista Medicina (Medical Journal) dedicated to Interprofessional Education (IPE) as a transformative approach to health education and work and its impact in the context
of the Unified Health System (SUS). Organized
by researchers from the Graduate Program in Public Health at the Ribeirão Preto School of Medicine (FMRP-USP), in collaboration with the Graduate Program in Public Health Nursing at the Ribeirão Preto School of Nursing in Ribeirão Preto (EERP-USP), this supplement reflects the growing
relevance of IPE beyond a simple strategy,
configuring itself as a pedagogical innovation
that seeks to redefine the paradigms of health training and practice, with potential impacts on multiple dimensions of health systems and society.

Downloads

Author Biographies

  • José Rodrigues Freire Filho, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, (SP), Brasil

    Doutorado em Saúde Pública

  • Amanda Victória Mendanha de Moura, Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, (SP) Brasil

    Mestranda Saúde Pública

  • Larissa Beraldes de Souza, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, (SP), Brasil

    Pós-Graduanda em Saúde Pública

  • Jaqueline de Araújo Rezende Batistuta , Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, (SP), Brasil

    Mestre em Saúde Pública

  • Aldaísa Cassanho Forster, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, (SP), Brasil

    Doutorado em Medicina Preventiva

References

Dickie R, Edwards ME (ed). History of Interprofessional Education In: Interprofessional Education and Medical Libraries: partnering for success. Rowman and Littlefield Publishers, v.1, 2016.

Equator Network. EQUATOR Network: what we do and how we are organised [Internet]. Oxford: Equator Network; 2024 [Acesso 2024 Dez 08]. Disponível em: http://www.equator-network.org/about-us/equator-network-what-we-do-and-how-we-are-organised/

Khalili H, Thistlethwaite J, El-Awaisi A, Pfeifle A, Gilbert J, Lising D, MacMillan K, Maxwell B, Grymonpre R, Rodrigues F, Snyman S, Xyrichis A. Orientação para a educação interprofissional global e pesquisa sobre a prática colaborativa: Documento de trabalho. Publicação conjunta do InterprofessionalResearch.Global e da Interprofessional.Global; 2019. Disponível em: www.research.interprofessional.global.

Xyrichis A. Ciência interprofissional: um campo de estudo internacional atingindo a maturidade. Journal of Interprofessional Care. 2020;34(1):1–3. doi: 10.1080/13561820.2020.1707954.

World Health Organization. Continuing Education for Physicians. Geneva: WHO 1988.

World Health Organization. Learning Together to Work Together for Health. Geneva: WHO 1988.

Barr H. Interprofessional education as an emerging concept, In P. Bluteau and A. Jackson (Edn.): Interprofessional education: Making it happen. Palgrave Macmillan, New York, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Relatório final da oficina de alinhamento conceitual sobre educação e trabalho interprofissional em saúde. 1. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.

Published

2024-12-17

How to Cite

1.
Freire Filho JR, Moura AVM de, Souza LB de, Batistuta J de AR, Forster AC. Interprofessional education and its impact on training and health work in Brazil. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2024 Dec. 17 [cited 2025 Mar. 29];57(2):e-232175. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/232175