Medical education in pandemic times and technology-mediated active methodologies
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.174684Keywords:
Medical education, Medical informatics applications, Online learningAbstract
This experience report aims to present the use of active methodologies mediated by technology in times of pandemic in the discipline Basic-Clinical Integration II of the medical course. The experience is characterized as a possibility to contribute to the development of professors in the post-pandemic world. In a group with five professors and 40
students, the Basic-Clinical Integration II discipline was adapted on an emergency basis for activities mediated by technology. The contents studied enabled the integration of disciplinary knowledge to the clinic and posed numerous pedagogical challenges in this unprecedented moment of how to teach, learn, and survive a pandemic. In 16 meetings via the institutional platform, active teaching-learning methodologies were used, with various strategies. The virtual learning model is not new, although unique for this group of students and this discipline. Its value lies in the possibility to rethink education and its mechanisms in a laborious exercise of creativity to face new challenges arising from extreme situations. The application of active methodologies associated with feedback from students was essential for the decision-making in the continuity of the integration of the components, leading to the construction of a pleasant discipline that contributed to the training process of all involved. The greatest learning was the need for adaptation and creativity, allowing contributions to the construction of the teaching identity. Praxis
was strengthened and reinvented, and adaptation and creativity were considered necessary skills for teaching development in the post-pandemic world.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº. 3 de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 junho de 2014; Seção 1, p. 8-11.
Carabetta Júnior V. Metodologia ativa na educação médica. RevMed. 2016;95(3)113-21.
Leal NO, Ferreira PEB, Macedo MAB, Souza SRG. Utilização de metodologias ativas no ensino médio brasileiro: realidade atual. Arquivos do MUDI. 2019; 23(3)432-442.
FURB. Universidade Regional de Blumenau. Projeto Político Pedagógico do curso de Medicina. Blumenau: FURB, 2018. Disponível em: http://www.furb.br/web/upl/graduacao/projeto_pedagogico/201906271524260.PPC%20Medicina%20-2018.pdf.Acesso em 25 jul 2020.
Gomes VTS, Rodrigues RO, Gomes RNS, Gomes MS, Viana LVM, Silva FS. A Pandemia da Covid-19: Repercussões do Ensino Remoto na Formação Médica. Rev. Bras. Educ. Med. 2020; 44(4); e114.
Miranda IMM, Tavares HHF, da Silva HRS, Braga MS, Santos RO, Guerra HS. Qualidade de Vida e Graduação em Medicina. Rev. Bras. Educ. Med. 2020; 44(3): e086.
Felisberto LCC, Giovannin PE, Diógenes ICF, Carlos LPN, Lins LFTS. O Caminho se Faz ao Caminhar: Novas Perspectivas da Educação Médica no Contexto da Pandemia. Rev. Bras. Educ. Med. 2020; 44(1):1-8.
Bento LMA, de Andrade LP, Sales A, de Souza AP, de Souza AFP, Batistona GT, et al. Percepção dos alunos de medicina quanto a aprendizagem X ansiedade na metodologia ativa. Rev Ens Educ Cienc Human. 2017;18(2):178-182.
Cani JB, Sandrini EGC, Soares GM, Scalzer K. Educação e COVID-19: A arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Ifes Ciência [Internet]. 13º de junho de 2020 [citado 14º de agosto de 2020];6(1):23-39. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713
Santana C. Saúde mental: depressão, ansiedade e estresse de estudantes de pré-vestibular para o curso de medicina. [trabalho de conclusão de curso]. Passo Fundo: Universidade Federal da Fronteira Sul; 2019.
Moura DTD, Foltran RS, Fraiz IC, Novak EM. Articulação entre os ciclos básico e profissionalizante: percepção dos alunos da UFPR. Rev Bras Educ Med. 2018;42(1):226-36.
Sangrà Morer A. Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educativo. Edutec-e [Internet]. 1 de janeiro de 2006 [citado 14 de agosto de 2020];0(15):a024. Disponível em: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/541
Costa R, Lino MM, Souza AIJ, Lorenzini E, Fernandes GCM, Brehmer LCF, et al. Ensino de enfermagem em tempos de COVID-19: como se reinventar nesse contexto? Texto Contexto Enferm2020; 29:1-3.
Mourão MGM, Maciel RC, Santos MS, Mourão DM, Marques MS. Metodologias ativas na graduação médica. Motricidade. 2012; 8(2):875-81.
Punie Y, ZinnbauerD, Cabrera M. 2006. A review of the impact of ICT on learning (Luxembourg, European Commission). Disponível em: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC47246.TN.pdf.
Idoeta PA. 2020. Os desafios e potenciais da educação à distância, adotada às pressas em meio à quarentena. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52208723.
Dias-Lima A, Silva MdC, Ribeiro LCV, Bendicho MT, Guedes HTV, Lemaire DC. Avaliação, Ensinagem e Metodologias Ativas: uma experiência vivenciada no componente curricular mecanismos de agressão e de defesa, no curso de medicina da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Rev Bras Educ Méd. 2019;43(2):216-24.
Martins RX. A COVID-19 e o fim da educação à distância: um ensaio. Revista de Educação a Distância. 2020;7(1):242-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Carolina de Melo, Caroline Valente, Daniela Maysa de Souza, Keila Zaniboni Siqueira Batista, Ricardo Dantas Lopes, Sara Cristiane Barauna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.