University extension in virtual spaces: strategies for the development of physical therapy teachers and students at the Federal University in Minas Gerais (UFMG)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.184783Keywords:
Education, Physical therapy, Continuing education, Health, Pandemic, Covid-19Abstract
During the COVID-19 pandemic in 2020, classrooms were emptied to ensure social distancing as a strategy to decrease the spread of the virus. University managers and professors looked for means to continue academic activities through cooperation, solidarity, and innovation. Fast skill building was needed to make remote learning feasible. In this scenario, university extension played an important role. This paper reports on creating and adapting two extension projects to support teachers' and students' skill-building for remote learning, the projects' objectives, and the activities carried out. We believe that collaborative initiatives based on active learning can give new meaning to university activities during challenging times.
Downloads
References
Maria E, Regueiro G, Cristine E, Mateus L, Gonçalves C, Maia M, et al. Ensino mediado por tecnologias no curso de Fisioterapia do Centro Universitário Barão de Mauá durante o período de pandemia da COVID-19 Teaching mediated by technologies in the Physiotherapy course of Barão de Mauá University Center during the COVID-19 pa. Rev Interdiscip Saúde e Educ. 2020;1(1):107–19. Available from: https://periodicos.baraodemaua.br/index.php/cse/article/view/36/24
Valente GSC, Moraes ÉB de, Sanchez MCO, Souza DF de, Pacheco MCMD. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Res Soc Dev . 2020 Sep 9 ;9(9). Available from: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153
Silva JA de O, Rangel DA, Souza IA de. Docência superior e ensino remoto. Rev Docência do Ensino Super . 2020 Nov 28 ;10:1–19. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24717
Rezende IM de. Os reflexos de um mundo que (quase) parou por causa de um vírus e a reinvenção das instituições de ensino para (con)viver com ele. Rev Docência Ens Sup . 2020;10(e025195):1–4. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25195/19705
Castaman AS, Rodrigues RA. Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Res Soc Dev . 2020 Apr 23;9(6):e180963699. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3699
Teles G, Mara Romualdo Soares D, de Lima L, Carlos Loureiro R. Docência e Tecnologias Digitais na Formação de Professores: Planejamento e Execução de Aulas por Licenciandos Teaching and Digital Technologies in Teacher Education: Planning and Execution of Lessons by Graduates. Brazilian J Technol Braz J Technol . 2020 May 2;3(2):73–84. Available from: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJT/article/view/9459
Chiarella T, Bivanco-Lima D, Moura J, Marques MC, Marsiglia R. Aprendizagem na Educação Médica The Pedagogy of Paulo Freire and Medical Education. Rev Bras Educ Med. 2015; 39(3):418–25. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02062014
Alvim CG, Medeiros AM De, Freire C, Morais DA, Ruas CM, Vilaça ÊL, et al. SEÇÃO ESPECIAL : DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS DE PANDEMIA CURSOS DA SAÚDE : INTEGRAÇÃO E RESPONSABILIDADE SOCIAL NO ENFRENTAMENTO DA PANDEMIA. 2020;1–21.
Freire P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estud Avançados. 2001 Aug;15(42):259–68. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=pt&tlng=pt
Pachane GG, Pereira EMDA. a Importância Da Formação Didático-Pedagógica E a Construção De Um Novo Perfil Para Docentes Universitários. Rev Iberoam da Educ. 2004;33(1681–5653):1–13.
CUNHA AM de O, BRITO TT, CICILLINI GA. Dormi aluno (a)... acordei professor (a): interfaces da formação para o exercício do ensino superior. 29 a Reun Anu da ANPEd 2006 Caxambu. 2006; Available from: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT11-2544--Int.pdf
Pádua GD. “Esses professores precisam de reciclagem”: A avaliação dos estudantes da UFU sobre as práticas didático-pedagógicas dos docentes. DiversaPratica. 2012;01(1):135–52. Available from: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/5224/1/UPS-QT03885.pdf
Torres S, Otoni DL, Bourdieu P. MUDANÇAS NO PERFIL DOS ESTUDANTES DA UFMG : DESAFIOS PARA A PRÁTICA DOCENTE CHANGES IN THE PROFILE OF UFMG STUDENTS : CHALLENGES FOR THE TEACHING PRACTICE. 2020;1–21.
Esteves M. Para a excelência pedagógica do ensino superior. Sisifo - Rev Ciências da Educ . 2008;(7):101–10. Available from: http://sisifo.fpce.ul.pt
Gusso HL, Archer AB, Luiz FB, Sahão FT, Luca GG de, Henklain MHO, et al. ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS DE PANDEMIA: DIRETRIZES À GESTÃO UNIVERSITÁRIA. Educ Soc. 2020;41:2020. Available from: https://doi.org/10.1590/ES.238957
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabiane Ribeiro Ferreira, Érica de Matos Reis Ferreira, Daniela Virgínia Vaz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.