Faculty Development at Ribeirão Preto School of Medicine at University of São Paulo (FMRP-USP): A contextualized historical review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2022.197540

Keywords:

Teaching development, Teaching-learning, Professional training

Abstract

The objective of this article is to historically contextualize Faculty Development (FD) actions carried out at the Ribeirão Preto School of Medicine at University of São Paulo (FMRP-USP), since its foundation up until the creation of the Center for Faculty Development (CDDE) in Health Professions Education (HPE). CDDE is the first formal unit of the institution with the mission to support educators (Faculty Members and Preceptors) to improve their educational practices: to teach, facilitate learning, assess, design curriculum, and evaluate programs. We present here an overview for the concept of Faculty Development, the role of international funding foundations and local government regulations in the consolidation of these activities in Brazil. We also describe the school administration actions and pioneer Faculty members that created the foundations for the first Faculty Development Center at FMRP-USP. Finally, we address the context of the creation of the CDDE and the describe participants characteristics of the first five editions of the Essentials Skills Module on HPE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karine Angélica Cintra Cintra, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Mestre

  • Marcos de Carvalho Borges, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Professor Livre-docente

  • Maria Paula Panúncio-Pinto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Professora doutora

  • Maria de Lourdes Veronese Rodrigues, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Professora Titular

  • Luis Ernesto de Almeida Troncon, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Professor Titular

  • Valdes Roberto Bollela, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP-USP), Ribeirão Preto, (SP), Brasil.

    Professor Livre-docente

References

Amaral E. et al. An Educational International Partnership Responding to Local Needs: Process Evaluation of the Brazil FAIMER Regional Institute. Education for Health, volume 25, edição 2, 2012.

Baker L. et al. Exploring Faculty Developers’Experiences to Inform Our Understanding of Competence in Faculty Development. Academic Medicine, vol 93, n. 2, 2018.

Mclean M, Cilliers F, Van Wyk J. Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. AMEE Guide n.36. Medical Teacher; 30:555-584, 2008.

Steinert Y. et al. A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide n. 8, 2006.

Steinert Y. et al. A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide n. 40. Medical Teacher, 2016.

Norcini J, Burdick W, Morahan P. The FAIMER Institute: creating international networks of medical educators. Med Teach. 2005 May;27(3):214-8

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Pró-saúde: Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília : Editora do Ministério da Saúde, 2007. 78 p. – (Série C. Projetos, Programas e Relatórios), ISBN 85-334-1014- X

Resolução CNE/CES 3/2014. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de junho de 2014 - Seção 1 – pp 8-11.

Entrevista gravada com a professora Maria de Lourdes Veronese Rodrigues e o professor Luiz Ernesto de Almeida Troncon, realizada no dia 08/06/2021 pela plataforma Google Meets.

Rodrigues MLV, Rodrigues, CRC. Formação de recursos humanos na área de ensino médico da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo. Educación Medica y Salud, 1992.

Rodrigues MLV, et al. Trinta anos da criação do Centro de Apoio Educacional e Psicológico da Faculdade de Medicina de Rieirão Preto – contexto histórico e realizações dos primeiros tempos. Medicina (Ribeirão Preto) 2020: 53(4):472-478.

Ferreira-Santos RE. Memórias. Um cirurgião operando a própria vida. Ribeirão Preto: FUNPEC, 2002.

Azeredo AP. Memorial das atividades educacionais. Ribeirão Preto: FUNPEC,2015.

Associação Brasileira de Educação Médica. Anais do XX Congresso Brasileiro de Educação Médica. Ribeirão Preto: Plast-set; 1983.

Troncon LEA, et al. Experiência de formação docente na pós-graduação e pesquisa em educação: projeto Capes Pró-Ensino na Saúde da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Brasil. Interface, comunicação, saúde e educação,2018.

Bollela VR, et al. Aprendizado baseado em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto) 2014;47(3): 293-300

Bollela VR, Medeiros lgor S, Telles S. Educação Remota em Tempos de Pandemia: reflexões no contexto acadêmico. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 23 de agosto de 2021 [citado 9 de maio de 2022];54(Supl 1):e-184771. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/184771

https://youtube.com

https://moodle.org

Harden RM, Laidlaw, JM. Essential Skills for a Medical Teacher: An Introduction to Teaching and Learning in Medicine. 3nd edition,2020.

Swanwick T.Understanding Medical Education.2nd edition, 2018.

Brew, Angela; Boud, David. 1998. Preparing for new academic role: an holistic approach to development.International Journal of Academic Development, v. 1, n. 2, p. 17-25.

Batista NA. Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise. Trabalho,Educação e Saúde,v. 3 n. 2, p. 283-294, 2005.

Harden, Ronald M.; Crosby, Joy. 2000. The good teacher is more than a lecturer: the twelve roles of the teacher. Medical Teacher, v. 22, n. 4, p. 334-347.

Sheets, K.J., Schwenk, T.L. Faculty development for family medicine educators: an agenda for future activities. Teaching and Learning in Medicine, 2, pp. 141-148, 1990.

Published

2022-12-27

Issue

Section

Papers on Medical Education

How to Cite

1.
Cintra KAC, Borges M de C, Panúncio-Pinto MP, Rodrigues M de LV, Troncon LE de A, Bollela VR. Faculty Development at Ribeirão Preto School of Medicine at University of São Paulo (FMRP-USP): A contextualized historical review . Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2022 Dec. 27 [cited 2024 May 23];55(4):e-197540. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/197540