Central venous catheter-related sepsis

Authors

  • Anibal Basile-Filho Departamento de Cirurgia, Ortopedia e Traumatologia do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Paulo de Tarso Oliveira e Castro Departamento de Clínica Médica do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Gerson Alves Pereira Júnior Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Flávio Marson Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Lauro Mattar Junior Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • João Carlos da Costa Comissão de Controle de Infecção Hospitalar (CCIH). Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v31i3p363-368

Keywords:

Sepsis. Catheterization, Central Venous.

Abstract

Many papers have been published about the complications caused by percutaneous central venous catheterization, since Aubaniac described the punction of the subclavian vein in 1952, and especially after the standardization of total parenteral nutrition by Dudrick et al. in 1968. Among the various complications related to this procedure, one of the most important is “primary sepsis” or “catheter-related sepsis”, because of its impact upon the morbidity and mortality involving the critically ill patient. However, sometimes it is very difficult to diagnose that complication. The main problem lies between the difference of catheters that are truly causing sepsis and those that are only showing positive culture. Surgical, medical, and microbial literature were reviewed in this paper, to provide enough information on the diagnosis of primary sepsis caused by central venous catheterization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anibal Basile-Filho, Departamento de Cirurgia, Ortopedia e Traumatologia do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
    Docente e Chefe da Disciplina de Terapia Intensiva do Departamento de Cirurgia, Ortopedia e Traumatologia do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Paulo de Tarso Oliveira e Castro, Departamento de Clínica Médica do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
    Médico Assistente da Disciplina de Moléstias Infecciosas do Departamento de Clínica Médica do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Gerson Alves Pereira Júnior, Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
    Médico Intensivista da UTI da Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Flávio Marson, Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
    Médico Intensivista da UTI da Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Lauro Mattar Junior, Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

    Médico Intensivista da UTI da Unidade de Emergência do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

  • João Carlos da Costa, Comissão de Controle de Infecção Hospitalar (CCIH). Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
    Presidente da Comissão de Controle de Infecção Hospitalar (CCIH). Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Published

1998-09-30

Issue

Section

Simpósio: Medicina Intensiva: I. Infecção e Choque

How to Cite

1.
Basile-Filho A, Castro P de TO e, Pereira Júnior GA, Marson F, Mattar Junior L, Costa JC da. Central venous catheter-related sepsis. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 1998 Sep. 30 [cited 2024 Jun. 27];31(3):363-8. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/7685