A new Rio theatrical spirit: between television, sponsorship and politics

Authors

  • Gustavo Guenzburger Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p161-178

Keywords:

Contemporary theater, Sociology of theater, Artist-entrepreneur, Television, Sponsorship.

Abstract

This article focuses on the relationship between the aesthetics and the socioeconomics of the contemporary theater of Rio de Janeiro, Brazil, in the context of the beginning of a post-doctoral research in which new theatrical poetics are studied along with their new modes of production. The possibilities of aesthetic interaction between the forces of sponsorship and television within the Rio contemporary scene are analyzed here for the first time. From this and other contexts would emerge a “new Rio theatrical spirit”, responsible for ideologically enabling the existence of experimental theater through the praxis of the artist-entrepreneur. The hypothesis formulated covers, in the aesthetic field, a paradoxical Rio trend, in which conservative representations of “natural” and “average human figures” would inhabit highly innovative scenic devices, both as a creative expedient and as a possible outcome of the game of social demarcation forces in the theatrical field of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Guenzburger, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Ator, diretor e produtor de teatro. Pós-Doutorando em Artes Cênicas no PPGAC da UNIRIO, com supervisão da Profa. Dra. Maria Helena Werneck.

References

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2003.

ARRABAL, J.; LIMA, M. A. O nacional e o popular na cultura brasileira: teatro, seu demônio é beato. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BALME, Christopher C. The Theatrical public sphere. Cambridge University Press, 2014.

BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, E. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2011.

COULANGEON, P.; DUVAL, J. (Org.). Trente ans après La Distinction de Pierre Bourdieu. Paris: La Découverte, 2013.

COULANGEON, P. Les Métamorphoses de la distinction: inégalités culturelles dans la france d’aujourd’hui. Paris: Bernard Grasset, 2011.

______. Classes et culture. La Vie des Idées, 21 mars 2014. Entrevue accordée à Nicolas Duvoux et Igor Martinache. Disponível em: <http://www.laviedesidees.fr/Classes-et-culture.html>. Acesso em: 25 out. 2014.

DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M.; COOPERATIVA PAULISTA DE TEATRO (Org.). Teatro e vida pública: o fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Hucitec; Cooperativa Paulista de Teatro, 2012.

DONNAT, O. Les Français face à la culture: de l’exclusion à l’éclectisme. Paris: La Découverte, 1994.

DONNAT, O.; TOLILA, P. Le(s) public(s) de la culture: politiques publiques et équipements culturels. Paris: Presses de la fondation nationale des sciences politiques, 2003.

FLEURY, L.; SINGLY, F. Sociologie de la culture et des pratiques culturelles. Paris: A. Colin, 2011.

GUENZBURGER, G. O teatro e a estética do fomento. In: CONGRESSO DA ABRACE, VII, 2012, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Abrace, 2012a. Disponível em: <http://www.portalabrace.org/viicongresso/completos/teatrobrasileiro/Gustavo%20GUENZBURGER_O_teatro_e_a_est__tica_do_fomento.pdf>. Acesso em 4 abr. 2015.

______. Os datilógrafos e a mecânica do tempo, na cena do tempo mecânico. Cena, Porto Alegre, v. 2, p. 1-21, 2012b. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/cena/article/view/28026>. Acesso em 4 mar. 2015.

______. Rio, cenas decisivas: teatro entre televisão, patrocínio e política. 2015. 228 f. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015a.

______. Fernanda Montenegro em O mambembe: o quelque chose da diva moderna. Sala Preta, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 135-155, 2015b. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v15i1p135-155

HAMIDI-KIM, B. Les cités du théâtre politique en france depuis 1989. Montpellier: Éditions l’Entretemps, 2013.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Rio de Janeiro, 2004.

LAHIRE, B. La fabrication sociale d’un individu. La Vie des Idées, 24 novembre 2009. Entrevue accordée à Nicolas Duvoux. Disponível em: <http://www.laviedesidees.fr/La-fabrication-sociale-d-un.html>. Acesso em 25 out. 2014

______. L’homme pluriel les ressorts de l’action. Paris: Pluriel, 2011.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

NORDMANN, C. Bourdieu, Rancière: la politique entre sociologie et philosophie. Paris: Éditions Amsterdam, 2007.

PEREIRA, V. H. A. P. Encenando identidades sociais - reforçando estereótipos? In: PEREIRA, V. H. A. P.; LIGIÉRO, Z.; TELLES, N. Teatro e dança como experiência comunitária. Rio de Janeiro, EdUERJ, 2009. p. 31-41.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

SMARTBE; BAYER, L. L’artiste, un entrepreneur? Bruxelles: Les Impressions Nouvelles, 2011.

URRUTIAGUER, D. Les mondes du théâtre: désenchantement politique et économie des conventions. Paris: Harmattan, 2014.

Published

2016-07-01

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Guenzburger, G. (2016). A new Rio theatrical spirit: between television, sponsorship and politics. Sala Preta, 16(1), 161-178. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p161-178