A new Rio theatrical spirit: between television, sponsorship and politics
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p161-178Keywords:
Contemporary theater, Sociology of theater, Artist-entrepreneur, Television, Sponsorship.Abstract
This article focuses on the relationship between the aesthetics and the socioeconomics of the contemporary theater of Rio de Janeiro, Brazil, in the context of the beginning of a post-doctoral research in which new theatrical poetics are studied along with their new modes of production. The possibilities of aesthetic interaction between the forces of sponsorship and television within the Rio contemporary scene are analyzed here for the first time. From this and other contexts would emerge a “new Rio theatrical spirit”, responsible for ideologically enabling the existence of experimental theater through the praxis of the artist-entrepreneur. The hypothesis formulated covers, in the aesthetic field, a paradoxical Rio trend, in which conservative representations of “natural” and “average human figures” would inhabit highly innovative scenic devices, both as a creative expedient and as a possible outcome of the game of social demarcation forces in the theatrical field of the city.Downloads
References
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
ARRABAL, J.; LIMA, M. A. O nacional e o popular na cultura brasileira: teatro, seu demônio é beato. São Paulo: Brasiliense, 1982.
BALME, Christopher C. The Theatrical public sphere. Cambridge University Press, 2014.
BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, E. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2011.
COULANGEON, P.; DUVAL, J. (Org.). Trente ans après La Distinction de Pierre Bourdieu. Paris: La Découverte, 2013.
COULANGEON, P. Les Métamorphoses de la distinction: inégalités culturelles dans la france d’aujourd’hui. Paris: Bernard Grasset, 2011.
______. Classes et culture. La Vie des Idées, 21 mars 2014. Entrevue accordée à Nicolas Duvoux et Igor Martinache. Disponível em: <http://www.laviedesidees.fr/Classes-et-culture.html>. Acesso em: 25 out. 2014.
DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M.; COOPERATIVA PAULISTA DE TEATRO (Org.). Teatro e vida pública: o fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Hucitec; Cooperativa Paulista de Teatro, 2012.
DONNAT, O. Les Français face à la culture: de l’exclusion à l’éclectisme. Paris: La Découverte, 1994.
DONNAT, O.; TOLILA, P. Le(s) public(s) de la culture: politiques publiques et équipements culturels. Paris: Presses de la fondation nationale des sciences politiques, 2003.
FLEURY, L.; SINGLY, F. Sociologie de la culture et des pratiques culturelles. Paris: A. Colin, 2011.
GUENZBURGER, G. O teatro e a estética do fomento. In: CONGRESSO DA ABRACE, VII, 2012, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Abrace, 2012a. Disponível em: <http://www.portalabrace.org/viicongresso/completos/teatrobrasileiro/Gustavo%20GUENZBURGER_O_teatro_e_a_est__tica_do_fomento.pdf>. Acesso em 4 abr. 2015.
______. Os datilógrafos e a mecânica do tempo, na cena do tempo mecânico. Cena, Porto Alegre, v. 2, p. 1-21, 2012b. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/cena/article/view/28026>. Acesso em 4 mar. 2015.
______. Rio, cenas decisivas: teatro entre televisão, patrocínio e política. 2015. 228 f. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015a.
______. Fernanda Montenegro em O mambembe: o quelque chose da diva moderna. Sala Preta, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 135-155, 2015b. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v15i1p135-155
HAMIDI-KIM, B. Les cités du théâtre politique en france depuis 1989. Montpellier: Éditions l’Entretemps, 2013.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Rio de Janeiro, 2004.
LAHIRE, B. La fabrication sociale d’un individu. La Vie des Idées, 24 novembre 2009. Entrevue accordée à Nicolas Duvoux. Disponível em: <http://www.laviedesidees.fr/La-fabrication-sociale-d-un.html>. Acesso em 25 out. 2014
______. L’homme pluriel les ressorts de l’action. Paris: Pluriel, 2011.
MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
NORDMANN, C. Bourdieu, Rancière: la politique entre sociologie et philosophie. Paris: Éditions Amsterdam, 2007.
PEREIRA, V. H. A. P. Encenando identidades sociais - reforçando estereótipos? In: PEREIRA, V. H. A. P.; LIGIÉRO, Z.; TELLES, N. Teatro e dança como experiência comunitária. Rio de Janeiro, EdUERJ, 2009. p. 31-41.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.
SMARTBE; BAYER, L. L’artiste, un entrepreneur? Bruxelles: Les Impressions Nouvelles, 2011.
URRUTIAGUER, D. Les mondes du théâtre: désenchantement politique et économie des conventions. Paris: Harmattan, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.