Ensinar a distração: Walter Benjamin, técnica e performance em Ofereço companhia (2016-2017), de Anna Costa e Silva, Outra identidade (2003-), de Ana Teixeira, e Trabalho normal (2017), de Claudia Müller

Autores

  • Renan Marcondes Cevales Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p137-162

Palavras-chave:

Walter Benjamin, Técnica, Anna Costa e Silva, Ana Teixeira, Claudia Müller

Resumo

This paper analyses three performative works by contemporary Brazilian artists that tackle the topic of work, focusing on Walter Benjamin’s theory and employing his proposed division between the first and second technique. This allows us to discuss these works outside the scope of relational art and unveil their political bias through other perspectives, no longer restricted to mere public participation, but to the formal choices encompassed by each proposal. We note from the adopted perspective, that featuring elements from the world of work within artistic productions, in these cases, invites public and artists to engage in modes of shared distraction as a critical form.

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Biografia do Autor

  • Renan Marcondes Cevales, Universidade de São Paulo

    Possui Doutorado sanduíche na Universidade de Giessen (Alemanha) com orientação de Gerald Siegmund. É Doutorando pela ECA-USP (Artes cênicas: Texto e cena) com orientação de Antonio Araújo, Mestre em Poéticas Visuais pela UNICAMP com orientação de Marta Strambi e especialista em História da Arte pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo.

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Publicado

2023-12-29

Edição

Seção

DOSSIÊ ESPACIALIDADES E VISUALIDADES NA CENA EXPANDIDA

Como Citar

Cevales, R. M. (2023). Ensinar a distração: Walter Benjamin, técnica e performance em Ofereço companhia (2016-2017), de Anna Costa e Silva, Outra identidade (2003-), de Ana Teixeira, e Trabalho normal (2017), de Claudia Müller. Sala Preta, 22(3), 137-162. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p137-162