Autonomous workers’ theater: Community Funding for an Independent Theater

Authors

  • Fernando Bustamante Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v24i1p108-139

Keywords:

Workers’ theater, Popular theater, Autonomous/grassroots theater, Community theater, Collective funding

Abstract

This study provides a panoramic analysis of popular and workers’ theater experiences from the late 19th century onward, encompassing European experiences in the context of urban growth and the rise of naturalism and the autonomous or self-active workers’ theater movement linked to the growth of the labor and revolutionary movements. It also examines significant popular and workers’ theater experiences in Brazil. This study aims to ponder the funding mechanisms of these groups, such as subscription schemes, state funding, and support from workers’ organizations, such as unions and political parties. It also discusses the relationship between these funding methods and the goals of theater groups, as well as their connections with the communities in which they are integrated, including the dynamics between amateurism and professionalism within these collectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernando Bustamante, Universidade de São Paulo

    Doutor pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). Pesquisa concluída em 2022. Programa de Pós-Graduação de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da USP, sob orientação de Maria Silvia Betti. Bolsa pela Capes. Atua como psicanalista e professor

References

ANTOINE, A. Lettre à une critique influent. Collection Rondel: Correspondence A. Antoine, [s. l.], I. 6, 1887.

BERLINCK, M. T. Centro Popular de Cultura da UNE. São Paulo: Papirus, 1984.

BETTI, M. S. A Politização do Teatro: Do Arena do CPC. In: FARIA, J. R. História do Teatro Brasileiro II: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc, 2013. p. 175-193.

BOISSON, B.; DENIZOT, M. Le théâtre du peuple de Bussang: Cent vingt ans d’histoire. Arles: Actes Sud, 2015.

BORBA, J.; SAGASETA, E. Festas da Memória: O Teatro Comunitário na Argentina Como Ação Cultural Territorial. In: Abrace: VI Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, [s. l.], p. 1-6, 2010.

BRADBY, D.; MCCORMICK, J. People’s Theatre. London: Croom Helm, 1978.

BRECHT, B. A compra do latão [1939-1955]. Lisboa: Vega, 1999.

BUSTAMANTE, F. Do pageant da greve de Paterson à Frente Popular: apontamentos sobre o teatro operário nos EUA. Sala Preta, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 121-133, 2019a. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v19i1p121-133

BUSTAMANTE, F. Estado e financiamento teatral: apontamentos para uma perspectiva classista. Revista Aspas, São Paulo, v. 9, n. 2. p. 84-98, 2019b. 10.11606/issn.2238-3999.v9i2p84-98

CAMACHO, T. Cultura dos trabalhadores e crise política: Estudo sobre o Centro Popular de Cultura do Sindicato dos Metalúrgicos de Santo André. Santo André: Fundo de Cultura do Município de Santo André, 1999.

CENTRO POPULAR DE CULTURA – CPC. Documento do CPC. [S. l.]: CPC, 1962. Disponível em: https://culturaemarxismo.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/03/documento-do-cpc-i.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.

CHARNOW, S. Commercial culture and modernist theatre in fin-de-siècle Paris: André Antoine and the Théâtre Libre. Radical Hisory Review. Duke University, v. 77, n. 60, p. 60-90, 2000. DOI: 10.1215/01636545-2000-77-60

CHERNE, M. B. Techniques for Changing the World: The League of Workers Theatres/ New Theatres League. Washington, DC: UW-L Faculty Publications, 2014.

CLARK, K. Petersburg, crucible of cultural revolution. Cambridge: Harvard University Press, 1995.

DEÁK, F. Blue Blouse (1923-1928). The Drama Review, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 35-46, 1973. DOI: 10.2307/1144790.

DRAIN, R. Twentieth-Century Theatre: a Sourcebook. London: Routledge, 1995.

EAGLETON, T. Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

ESTEVAM, D.; COSTA, I. C.; VILLAS BÔAS, R. (orgs.). Agitprop: cultura política. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

FLANAGAN, H. A Theatre is Born. Theatre Arts Monthly, New York, v. 15, n. 11, 1931.

GARCIA, S. Teatro da militância. São Paulo: Perspectiva; Edusp, 1990.

GULLAR, F. Empresários bisonhos. Folha de S.Paulo, São Paulo, 14 maio 2006. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1405200625.htm. Acesso em: 20 jan. 2025.

HANSMANN, W. Das Städtische Spiel- und Festhaus in Worms von Otto March – “Das einzige wirklich originale Volkstheater in Deutschland”. INSITU. Zeitschrift für Architekturgeschichte, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 270, 2012.

JOANILHO, A. L.; FERRARI, S.; ROZZINELI, V. A. Operários e anarquistas: fazendo teatro. Cadernos AEL. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, v. 1, n. 1, p. 1-130, 1º sem. 1992.

JONES, M. Theatre-in-the-round. New York; Toronto: Rinehart & Company, 1951.

KERJENTSEV, P. M. Le Théâtre Createur (extracts). In: BABLET, D. (org.) Le Théâtre d’agit-prop de 1917 à 1932. Lausanne: La Cité – L’Age d’Homme, 1977.

LICHTENBERG, D. The Piscatorbühne Century: Politics and Aesthetics in the Modern Theater after 1927. London; New York: Routledge, 2022.

LIMA, E. L. C. In the belly of the monster: workers’ dramaturgy in the ABCD region (Brazil) and in the Southwest of the United States of America. 2019. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

MALLY, L. Revolutionary acts: Amateur theater and the soviet state (1917-1938). Ithaca/London: Cornell University Press, 2000.

MALLY, L. Exporting Soviet Culture: The Case of Agitprop Theater. Slavic Review, Cambridge, vol. 62, n. 2, p. 324-342, 2003. DOI: 10.2307/3185580

MARKOV, P. A. The Soviet Theatre. London: Victor Gollancz, 1934.

MOLINARI, L. Il teatro popolare. Mantona: tipografia della Università Popolare, 1905.

MORAES, D. Vianinha: cúmplice da paixão. São Paulo/Rio de Janeiro: Record, 2000.

PEIXOTO, F. Oduvaldo Vianna Filho: teatro, televisão, política. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PISCATOR, E. The Political Theatre. London: Methuen, 1980.

PISCATOR, E. Nota final para El Teatro Político. In: HERNANDO, C. V. (org.) Teatro, Política, Sociedad. Madrid: Associación de Directores de Escena de España, 2013.

RODRIGUES, C. Teatro comunitário argentino: uma utopia possível. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Arte e Teatro) – Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, São Paulo, 2017.

ROLLAND, R. Le théâtre du peuple: Essai d’esthétique d’un théâtre nouveau. Paris : Librairie Hachette et cie.,1913.

RORRISON, H. Introduction chapter II. In: PISCATOR, E. (org.). The Political Theatre. London: Methuen, 1980. p. 26-29.

ROSA, D. R. A. Teatro experimental do negro: estratégia e ação. 2007. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

SILBERMAN. M. On Kuhle Wampe. Massachusetts: DEFA Film Library, 1974.

SOUZA, E. E. Heleny Guariba: luta e paixão no teatro brasileiro. 2008. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2008.

URBINATTI, T. Peões em cena: Grupo de Teatro Forja. São Paulo: Hucitec, 2011.

URBINATTI, T. Teatro sob Fogo Cruzado: Grupo de Teatro da Ciências Sociais. São Paulo: Alameda, 2022.

VARGAS, M. T. (coord.) Teatro operário na cidade de São Paulo. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, Departamento de Informação e Documentação Artísticas, Centro de Pesquisa de Arte Brasileira, 1980.

VIANNA, D. Companheiros de viagem. São Paulo: Brasiliense, 1984.

VIEIRA, C. Em busca de um teatro popular. São Paulo: Programa Municipal de Fomento ao Teatro, 2015.

WALLIS, M. Social commitment and aesthetic experiment, 1895-1946. In: KERSHAW, B. (ed.) The Cambridge History of British Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. v. 3, p. 167-194.

WILIAMS, J. Stage Left: An Engrossing Account of the Radical Theatre Movement in America. New York: Charles Scribner’s Sons, 1974.

WILLET, J. The Theatre of Erwin Piscator: Half a Century of Politics in the Theatre. London: Methuen Drama, 1986.

Published

2025-06-03

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E ECONOMIA DAS ARTES CÊNICAS

How to Cite

Bustamante, F. (2025). Autonomous workers’ theater: Community Funding for an Independent Theater. Sala Preta, 24(1), 108-139. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v24i1p108-139