The actor’s face: from the photogenic expression to the external reflection
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p220-232Keywords:
Film actors, Aesthetics and history of cinema, Film analysis.Abstract
The uses and theories around the composition in the foreground, which puts emphasis on the actor’s face: the idea of photogenic and visible emotion from Louis Delluc and Jean Epstein; Lev Kulechov and Mikhail Iampolski’s mask face and machine face, linked to the Soviet avant-garde of the 1920s; Jacques Aumont’s proposition to analyze the close-up of actresses of the classic and modern cinema, divided into “soul face” and “screen face”.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. Du visage au cinema. Paris : Cahiers du Cinéma, 1992.
DANEY, Serge. Que peut un cœur ?. In: Cahiers du Cinéma n, 330, p. 36-39, dez. 1981.
COURTINE, J.-J.; HAROCHE C. Histoire du Visage (1988). Paris : Ed. Payot et Rivages, 2007.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mille Plateaux. Paris: Editions de Minuit, 1989.
EPSTEIN Jean. Magnification and other writings. In: October 3, primavera 1977.
IAMPOLSKI Mikhail. Visage-masque et visage-machine. In: ALBERA, F. (Org.). Vers une théorie de l’acteur. Lausanne: L’Age d’Homme, 1994. p. 35-40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.