The autonomous language of light as performing art: perceptual alterations through light and its narratives

Authors

  • Mirella Brandi Coletivo Phila7

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i2p46-58

Keywords:

light, visual art, performing arts, narratives, perception.

Abstract

This article approaches light as an autonomous language within an expanded art form that appropriates many concepts and techniques from both performing and visual practices, in order to create subjective narratives. It addresses the exploration of the perceptual side of light as an artistic tool established in visual arts, expanded cinema and performing arts. The text highlights a wide range of concepts singularly gathered through light. It starts its journey by citing some important discoveries and theories about the uncertain nature of light, and moves forward through the fusion of languages and approaches on art. A glimpse is launched to what can be deepened and reorganized in artistic creation in different areas. The interdisciplinary investigative method seeks to contribute to the discussions around this recent subject in the sphere of lighting as artistic expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mirella Brandi, Coletivo Phila7

    É designer de luz e artista multimídia, dirige projetos artísticos ligados ao uso de novas tecnologias e desenvolve projetos de iluminação em diversas áreas. Pesquisa princípios da luz e da ótica, conectados ao desenvolvimento das artes visuais, artes cênicas, musica e dança, intermediados pela utilização de tecnologias relacionadas ao uso da imagem. Sócio-fundadora do Coletivo Phila7, que pesquisa e desenvolve projetos cênicos com intersecção de linguagens distintas e utilização de novas mídias no Teatro Contemporâneo. 

    Residente do MIS em 2010, vencedora do Rumos dança 2006, Rumos música 2010/2012, Rumos Cinema e Vídeo 2012/2014 e do Http Vídeo do Instituto Sérgio Motta de Arte e Tecnologia.

References

BALL, S.; CURTIS, D. Expanded cinema: art, performance, film. Londres: Tate, 2011.

BASTOS, M. Limiares das redes: escritos sobre arte e cultura contemporânea. São Paulo: Intermeios; Fapesp, 2014.

BRAGDON, C. F. Harnessing the rainbow. In: Archicture and democracy. Nova York: A. A. Knopf, 1918.

COLLECTION Casa Daros. Julio le Parc kinetic works. Rio de Janeiro, 2004.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 197-210, 2008.

______. Além dos limites. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FUSCO, R. de. Storia dell’arte contemporanea. Roma-Bari: Laterza,1983.

GOETHE, J.W. Doutrina das cores. São Paulo: Nova Alexandria, 2011.

GOUMARRE, L.; KIHM, C. Performance contemporaine. Paris: Airpress, 2008.

INSTITUTO TOMIE OTAKE. Soto: a construção da imaterialidade. Exposição. São Paulo, 2005.

LEHMANN, H. Le Théâtre post-dramatique. Paris: L’Arche, 2002.

NAUMANN, S. A Imagem Expandida sobre a musicalização das artes visuais no século vinte. TECCOGS, v. 6, p. 155-187, 2012.

NEWTON, I. Óptica. Trad. André Koch Assis. São Paulo: Edusp, 2002.

PAROLA, R. Optical art: theory and practice. Nova York: Dove, 1996.

SHYER, L. Robert Wilson and his collaborators. Londres: The Theatre Comunications Group, 1989.

SILVA, M. História da mecânica quântica 3: a natureza probabilística do mundo quântico e o princípio de incerteza. Artigonal, 1 fev. 2010.

SOLOMON R. GUGGENHEIM FOUNDATION. James Turrell. Exposição. Nova York: 2013.

VAN DOESBURG, T. Film as pure form. Form, 1966.

WAGNER, R. The art-work of the future, and other works. Londres: W. Ashton Ellis, 1993.

YOUNGBLOOD, G. Expanded cinema. Nova York: E. P. Dutton, 1970.

ZILCZER, J. Music for the eyes: abstract painting and light art. Nova York: Thames & Hudson, 2005.

Published

2015-12-23

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Brandi, M. (2015). The autonomous language of light as performing art: perceptual alterations through light and its narratives. Sala Preta, 15(2), 46-58. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i2p46-58