Notes on performance and representation in brazilian theater history – a tragic dialectic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p105-119Keywords:
Theater, Dramaturgy, Critical theory, Epic theater, Dialectics.Abstract
This article discusses the theory of performance in Brazil. We consider that such importation – coupled with a highly contradictory and uneven historical background – has generated among us several fractured theatrical manifestations that could be categorized under a broader concept of tragedy. We seek to identify, in these crucial moments, demonstrations of a certain tragic dialectic that, not withstanding its diversity, could characterize this process capable of generating new works as lacerated as the social fabric to which they correspond.Downloads
References
BENJAMIN, Walter. “Parque central”, In: A modernidade. Lisboa: Assirio & Alvim, 2012.
COUTINHO, Carlos Nelson. “Dois momentos brasileiros da Escola de Frankfurt”. In: Cultura e sociedade no Brasil. São Paulo: Expresão Popular, 2011.
GOFFMAN, Erving. “Sobre a preservação da fachada: uma análise dos elementos rituais na interação social ”. In: Ritual de interação. Petrópolis: Vozes, 2012.
HEIDEGGER, Martin. “O tempo da imagem no mundo”. In: Caminhos de floresta. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2014.
JAMESON, Fredric. Representar el capital. Buenos Aires, Fondo de Cultura Econômica, 2013
________ Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996
KURZ, Robert. Folha de São Paulo, 03/09/1995, publicado com o título A realidade irreal e tradução de José Marcos Macedo
LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.
LOUREIRO, Isabel Maria. “Herber Marcuse - anticapitalismo e emancipação”. In: Trans/Form/Ação, São Paulo, 28(2): 7-20, 2005.
ROSENFELD, Anatol. “O teatro agressivo”. In: Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 2009
SCHECHNER, Richard. Estudios de la representacion. México, FCE, 2012.
VENTURA, Zuenir. 1968: ao ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988, p. 65
VIANNA (Filho), Oduvaldo. Os Azeredo mais os Benevides. Rio de Janeiro: MEC/SNT, 1968
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.