Notes on performance and representation in brazilian theater history – a tragic dialectic

Authors

  • Ivan Delmanto Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p105-119

Keywords:

Theater, Dramaturgy, Critical theory, Epic theater, Dialectics.

Abstract

This article discusses the theory of performance in Brazil. We consider that such importation – coupled with a highly contradictory and uneven historical background – has generated among us several fractured theatrical manifestations that could be categorized under a broader concept of tragedy. We seek to identify, in these crucial moments, demonstrations of a certain tragic dialectic that, not withstanding its diversity, could characterize this process capable of generating new works as lacerated as the social fabric to which they correspond.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan Delmanto, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Ivan Delmanto é encenador e dramaturgo. Mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada na FFLCH - USP, é doutorando na área de Teoria e História do Teatro na ECA-USP, com projeto sobre a formação da dramaturgia brasileira.

References

BENJAMIN, Walter. “Parque central”, In: A modernidade. Lisboa: Assirio & Alvim, 2012.

COUTINHO, Carlos Nelson. “Dois momentos brasileiros da Escola de Frankfurt”. In: Cultura e sociedade no Brasil. São Paulo: Expresão Popular, 2011.

GOFFMAN, Erving. “Sobre a preservação da fachada: uma análise dos elementos rituais na interação social ”. In: Ritual de interação. Petrópolis: Vozes, 2012.

HEIDEGGER, Martin. “O tempo da imagem no mundo”. In: Caminhos de floresta. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2014.

JAMESON, Fredric. Representar el capital. Buenos Aires, Fondo de Cultura Econômica, 2013

________ Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996

KURZ, Robert. Folha de São Paulo, 03/09/1995, publicado com o título A realidade irreal e tradução de José Marcos Macedo

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.

LOUREIRO, Isabel Maria. “Herber Marcuse - anticapitalismo e emancipação”. In: Trans/Form/Ação, São Paulo, 28(2): 7-20, 2005.

ROSENFELD, Anatol. “O teatro agressivo”. In: Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 2009

SCHECHNER, Richard. Estudios de la representacion. México, FCE, 2012.

VENTURA, Zuenir. 1968: ao ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988, p. 65

VIANNA (Filho), Oduvaldo. Os Azeredo mais os Benevides. Rio de Janeiro: MEC/SNT, 1968

Published

2016-07-01

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Delmanto, I. (2016). Notes on performance and representation in brazilian theater history – a tragic dialectic. Sala Preta, 16(1), 105-119. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p105-119