Notes on Brazilian theater: a decolonial gaze

Authors

  • Elisa Belém

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131

Keywords:

Decolonial, Latin America, Coloniality, Theater.

Abstract

This paper focuses on issues related to Brazilian theater. Advocating a border thinking and a decolonization of thought and subjectivity, we discuss the importance of recognizing the value of literature and performing arts as other forms of knowledge, whose practices create theoretical knowledge. We propose that the need to create can be a parameter for reflecting on the simultaneous occurrence of playing and acting in many Brazilian cultural and theatrical performances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elisa Belém

    Pós-Doutorado em Artes, Escola de Belas Artes da UFMG, com o suporte da bolsa PMPD Fapemig/Capes 10/2013. Doutora em Artes da Cena do IA/UNICAMP, com o suporte da bolsa regular e estágio no exterior da FAPESP. Mestre em Teatro (Estudos da Performance) pela Royal Holloway, University of London; título reconhecido e validado pela ECA/USP. Foi bolsista do Programa ALBAN. Bacharel em Interpretação Teatral pela EBA/UFMG.

References

CAFEZEIRO, E.; GADELHA, C. História do Teatro Brasileiro: de Anchieta a Nelson Rodrigues. Rio de Janeiro: UFRJ/EDUERJ/FUNARTE, 1996.

FABRINI, V. Sul da cena, sul do saber. Moringa – Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 11-25, jan./jun. 2013.

FISCHER-LICHTE, E. The transformative power of performance: a new aesthetics. London; New York: Routledge, 2008.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

MENCARELLI, F. A. Práticas corporais e alteridade na cultura de grupo: o Yuyachkani. In: ROCHA, M. A.; MEDEIROS, A. (Orgs.). Fronteiras e Alteridade: olhares sobre as artes na contemporaneidade. Belém, PA: PPGArtes UFPA, 2014.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

______. The idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2005.

______. The darker side of Western modernity: global futures, decolonial options. Durham; London: Duke University Press, 2011.

SANTOS, B. de S. Between Prospero and Caliban: Colonialism, Postcolonialism, and Interidentity. Review (Fernand Braudel Center), v. 29, n. 2, p. 143-166, 2006.

______. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um Discurso sobre as Ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2003.

--------. Do Pós-Moderno ao Pós-Colonial. E para além de um e de outro. Coimbra: 2004 (Conferência de abertura do VII Congresso Luso-Afro Brasileiro de Ciências Sociais). Disponível em: <http://www.ces.uc.pt/misc/Do_pos-moderno_ao_pos-colonial.pdf>.Acesso em: jan, 2016.

SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

______. A Non-occidentalist West?: Learned Ignorance and Ecology of Knowledge. Theory Culture Society, v. 26, n. 7-8, p. 103-125, 2009

______. (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SPERBER, S. F. Ficção e razão: uma retomada das formas simples. São Paulo: Hucitec/FAPESP, 2009.

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

TURNER, V. Are there universals of performance in myth, ritual, and drama? In: SCHECHNER, R.; APPEL, W. By means of performance: intercultural studies of theatre and ritual. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990. p. 8-18.

WERNECK, M. H.; REIS, A. de C. (Orgs.). Rotas de teatro: entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7 letras, 2012.

Published

2016-07-01

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Belém, E. (2016). Notes on Brazilian theater: a decolonial gaze. Sala Preta, 16(1), 120-131. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131