Notes on Brazilian theater: a decolonial gaze
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131Keywords:
Decolonial, Latin America, Coloniality, Theater.Abstract
This paper focuses on issues related to Brazilian theater. Advocating a border thinking and a decolonization of thought and subjectivity, we discuss the importance of recognizing the value of literature and performing arts as other forms of knowledge, whose practices create theoretical knowledge. We propose that the need to create can be a parameter for reflecting on the simultaneous occurrence of playing and acting in many Brazilian cultural and theatrical performances.Downloads
References
CAFEZEIRO, E.; GADELHA, C. História do Teatro Brasileiro: de Anchieta a Nelson Rodrigues. Rio de Janeiro: UFRJ/EDUERJ/FUNARTE, 1996.
FABRINI, V. Sul da cena, sul do saber. Moringa – Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 11-25, jan./jun. 2013.
FISCHER-LICHTE, E. The transformative power of performance: a new aesthetics. London; New York: Routledge, 2008.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2013.
MENCARELLI, F. A. Práticas corporais e alteridade na cultura de grupo: o Yuyachkani. In: ROCHA, M. A.; MEDEIROS, A. (Orgs.). Fronteiras e Alteridade: olhares sobre as artes na contemporaneidade. Belém, PA: PPGArtes UFPA, 2014.
MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
______. The idea of Latin America. Malden: Blackwell, 2005.
______. The darker side of Western modernity: global futures, decolonial options. Durham; London: Duke University Press, 2011.
SANTOS, B. de S. Between Prospero and Caliban: Colonialism, Postcolonialism, and Interidentity. Review (Fernand Braudel Center), v. 29, n. 2, p. 143-166, 2006.
______. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um Discurso sobre as Ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2003.
--------. Do Pós-Moderno ao Pós-Colonial. E para além de um e de outro. Coimbra: 2004 (Conferência de abertura do VII Congresso Luso-Afro Brasileiro de Ciências Sociais). Disponível em: <http://www.ces.uc.pt/misc/Do_pos-moderno_ao_pos-colonial.pdf>.Acesso em: jan, 2016.
SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
______. A Non-occidentalist West?: Learned Ignorance and Ecology of Knowledge. Theory Culture Society, v. 26, n. 7-8, p. 103-125, 2009
______. (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
SPERBER, S. F. Ficção e razão: uma retomada das formas simples. São Paulo: Hucitec/FAPESP, 2009.
SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.
TURNER, V. Are there universals of performance in myth, ritual, and drama? In: SCHECHNER, R.; APPEL, W. By means of performance: intercultural studies of theatre and ritual. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990. p. 8-18.
WERNECK, M. H.; REIS, A. de C. (Orgs.). Rotas de teatro: entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7 letras, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.