Circus: risk, performativity and resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p71-81

Keywords:

Performativity, Risk, Resistance.

Abstract

This article seeks to raise questions about performativity in the circus language. Peripheral culture that resists to the advances of media and technology, the circus seems to occupy a privileged place in the discussion on the topic of performativity, although we recognize a thematic shift that usually separates these fields of knowledge. We seek here the possible relationships between performativity, resistance, nomadism and risk in the circus arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carolina Hamanaka Mandell, Universidade Estadual de Campinas
    Atriz, performer, arte-educadora. Graduada em Artes Cênicas pela UNICAMP. Mestre em Pedagogia Teatral pela ECA-USP. Doutoranda em Artes da Cena pela UNICAMP E artista pesquisadora do Lume - Núcleo de Pesquisas Teatrais (UNICAMP), vinculada ao projeto "Presença e Vida"na linha de Pesquisa Técnicas e Processos de Formação do Artista da Cena.

References

BAUMAN, Z. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Editora 34, 2010.

FAGOT, S. Le cirque: entre culture du corps et culture du risque. Paris: L’Harmattan, 2010.

FEITOSA, C. Revolução, revolta e resistência: a sabedoria dos surfistas. In: LINS, D. (Org.). Nietzsche/Deleuze: arte, resistência. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 197-210, 2009a.

______. Performance e performatividade: o que são os estudos performáticos? In: MOSTAÇO, E. et al. (Orgs.). Sobre performatividade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009b.

GOUDARD, P. Estética do risco: do corpo sacrificado ao corpo abandonado. In: WALLON, E. (Org.). O circo no risco da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LINS, D. (Org.). Nietzsche/Deleuze: arte, resistência. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007.

SILVA, E. O circo: sua arte e seus saberes: o circo no Brasil do final do século XIX a meados do século XX. 1996. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade de Campinas, Campinas, 1996.

SILVA, E.; ABREU, L. A. Respeitável público… o circo em cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.

WALLON, E. (Org.). O circo no risco da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2016-07-01

Issue

Section

DOSSIÊ PERFORMATIVIDADES ORIGINÁRIAS

How to Cite

Mandell, C. H. (2016). Circus: risk, performativity and resistance. Sala Preta, 16(1), 71-81. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p71-81