NEMMOKNA – about arrivals, gestures and memories of other places
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p214-234Keywords:
German Dance, Tanztheater, Susanne Linke, Trier theater, Choreography.Abstract
This paper presents the new performance NEMMOKNA, directed by Susanne Linke for the Ensemble of the Trier Theater in Germany. The piece investigates, by a dramaturgy of the authorial body, some forms of arriving, the “introducing yourself”, the “being here”, and the memories from other places already visited. On stage, the audience can see people from different places, who speak different languages and, together, inaugurate new scenic spaces with a visceral dance. In this paper, Linke’s new creation finds support on the practices of German Dance pioneers, in dialogue with artists and authors from the 20th and 21st centuries.Downloads
References
AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
BROOK, P. Fios do tempo: memórias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
KÔKÔ, K. Der Körper ist eine Bibliotek. In: ODENTHAL, J. Tanz Körper Politik. Berlin: Theater der Zeit, 2005.
MARKARD, A.; MARKARD, H. Jooss. Köln: Ballett – Bühneverlag Rolf Garske, 1985.
PEREIRA, S. Rastros do Tanztheater no processo criativo de ES-BOÇO: espetáculo cênico com alunos do Instituto de Artes da Unicamp. 2007. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes. Unicamp, Campinas, 2007.
______. Susanne Linke mantém vivo o legado do Tanztheater alemão. Disponível em: <http://www.conectedance.com.br/ponto-de-vista/susanne-linke-mantem-vivo-o-legado-do-tanztheater-alemao/>. Acesso em: 3 mar. 2016.
SCHECHNER, R. Performer. Sala Preta, São Paulo, v. 9, p. 333-365, 2009. Disponível em:
<http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57416/60398>. Acesso em: 10 mar. 2016.
VASCONCELLOS, L. P. Dicionário de teatro. São Paulo: L&PM, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.