The body and the city: The disruptive urban interventions of Viajou Sem Passaporte during military dictatorship

Authors

  • Patricia Morales Bertucci Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p97-110

Keywords:

Urban intervention, Urban performance, Body, Space production, Military Dictatorship.

Abstract

This article approaches the urban interventions of the independent art group Viajou Sem Passaporte (traveled without passport) as opposition to the space produced in the city of São Paulo (São Paulo, Brazil) during the years of military dictatorship (1964-1985). Therefore, their performative actions are considered aesthetic-political disruptions, guided by creativity and capable of causing deviations on everyday life and inspiring new forms of subjectivity during an important moment of political transition: from military rule to democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patricia Morales Bertucci, Universidade de São Paulo

    Patricia Morales Bertucci é arquiteta e urbanista, doutoranda em Artes pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Com passagens pelo Teatro da Vertigem, Instituto Pólis e a Prefeitura de São Paulo, trabalha em projetos que discutem as conexões entre a cidade e a arte contemporânea.

References

ARAÚJO, Antônio. Ações Disruptivas no Espaço Urbano. In: VI Reunião Científica da ABRACE, 2011, Porto Alegre, RS. Memória ABRACE Digital - Anais da VI Reunião Científica da ABRACE. Porto Alegre, RS, 2011. p. 1-6.

ARTE EM REVISTA, São Paulo, v. 3, n. 5, 1981, p. 102.

BERTUCCI, P. M. Intervenção urbana, São Paulo (1978-1982): o espaço da cidade e os coletivos de arte independente Viajou Sem Passaporte e 3Nós3. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-14012016-104059/>.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 2013. [1ª Edição: 1980]

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

LEFEBVRE, Henri. The Production of Space. Oxford: Blackwell Publishers, 1991a. [1ª edição: 1974]

________________. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991b [1ª edição: 1968].

LÓPEZ, Miguel et al. Perder la forma humana. Una imagen sístimica de los años ochenta en américa latina. Madri: Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2012.

KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Arte e Ensaios: EBA-UFRJ, n.17, 2008.

ROLNIK, Sueli. Geopolítica da cafetinagem. Disponível em <http://eipcp.net/transversal/1106/rolnik/pt>

RUAS e memórias. Folha de S. Paulo, São Paulo, 13 ago. 2015, opinião.

VIAJOU SEM PASSAPORTE. Arte em Revista, São Paulo, v.6, n8, p.116-119, 1984.

Published

2016-12-21

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Bertucci, P. M. (2016). The body and the city: The disruptive urban interventions of Viajou Sem Passaporte during military dictatorship. Sala Preta, 16(2), 97-110. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p97-110