The swan’s flight: when the body testifies the dance

Authors

  • Andréia Vieira Abdelnur Camargo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p131-144

Keywords:

Dance history, Swan, Body, Subject, Testimony.

Abstract

Using different experiences of choreographic creation inspired by the swan, an emblematic figure in dance history, this article aims to discuss how the body can be seen as testimony of dance and the dancers during the 19th, 20th, and 21st centuries. The swan is one of the figures most frequently mentioned by the gestures of western dance, and as such it allows observing dance histories and comprehending how different bodies crossed traditions and imposed themselves as coauthors of Dance History (as it has been conventionally named). The theoretical fundaments are based on Body Studies, Dance Studies, and Dance Historiography. At the end, the article will analyze the choreographic pieces of Trilogy of Swan, created by the Brazilian artists of Pró-Posição Group between 2007 and 2009.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andréia Vieira Abdelnur Camargo, Universidade de São Paulo
    Departamento de Artes Cênicas, área de Poéticas do Corpo e da Voz

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auchwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

BOISSEAU, Rosita. Panorama de la danse contemporaine. Paris: Les Éditions Textuel, 2008.

BREMSER, Martha (ed.). International dictionary of ballet. Editor gráfico: Leanda

Shrimpton. Vol. 1 e 2.St. James Press.Detroit, 1993.

CAMARGO, Andréia Vieira Abdelnur. Cartografias midiáticas: o corpomídia na construção da memória da dança. 2012. 205 f. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

COHEN, Selma J. Next week, Swan Lake: reflections on dance and dances. Middletown: Wesleyan University Press, 1982.

FRANKO, Mark. The Work of Dance: Labor, movement, and identity in the 1930s. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 2002.

GINOT, Isabelle; MICHEL, Marcelle. La danse au XXe siècle. Paris, Larousse, 2008.

GREINER, Christine; KATZ, Helena. O Corpo: pista para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

KATZ, Helena. Um, Dois, Três. A dança é o pensamento do corpo. Belo Horizonte: FID Editorial, 2005.

______. Por uma teoria crítica do corpo. In: Ana Cláudia de Oliveira e Khátia Castilho. (Org.). Corpo e moda: por uma compreensão do contemporâneo. Barueri, São Paulo: Estação das letras e cores, p. 69-74, 2008.

______. Mostra nasce apostando nos novos. O Estado de S. Paulo: São Paulo, 19 nov. 2008.

______. O papel do corpo na transformação da política em biopolítica. Revista Trama Indisciplinar. São Paulo: agosto de 2010, vol. I, nº2.

LAUNAY, Isabelle. À la recherche d’une danse moderne, Rudolf Laban et Mary Wigman. Paris: Chiron, 1996.

______. Poétiques de la citation en danse. d’un faune (éclats) du Quatuor Albrecht Knust, avant-après 2000. In LAUNAY, I.; PAGÈS, S. Mémoires et Histoire en Danse. Paris: L’Harmattan, 2010.

______. A elaboração da memória na dança contemporânea e a arte da citação. Dança- Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança. Salvador, v. 2, n. 1, p. 87-100, jan./jun. 2013.

LE MOAL, Philippe (Direction). Dictionnaire de La Danse. Paris: Larousse, 2008.

LÍVIO, Antoine. Béjart. Paris: Lês éditions l ‘Age d’homme, 2004.

LOT, Cyril. La mort du cygne de Michel Fokine, enjeux et devenirs d’un ballet “presque improvise”. In LAUNAY, I.; PAGÈS, S. Mémoires et Histoire en Danse. Paris: L’Harmattan, 2010.

MONEY, Keith. Anna Pavlova, her life and art. New York: Alfred A. Knopf, 1982.

ROSSÉ, Benjamin. Le Cygne. Toulouse: Art Line, 2000.

TESTA, Alberto. 100 Grands Ballets: un choix extrait du répertoire choreutique.Rome: Gremese, 2008.

______. Les grands ballets: repertoire de cinqu siècles de danse. Rome:Gremese, 2008.

Published

2016-12-21

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Camargo, A. V. A. (2016). The swan’s flight: when the body testifies the dance. Sala Preta, 16(2), 131-144. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p131-144