Actor, timebender
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v18i1p273-284Keywords:
Scenic time, actor’s art, art dancer, performer art, subjectivityAbstract
This article presents a reflection on the concept of time in the actor’s art, extending it also to the dancer and performer, in an analogy with the concept of ‘bending’ in the animated series Avatar: the last Airbender. It also analyses the notion of expanded time contained in the languages of the scene, both from the point of view of gesture creation as from the construction of dramaturgical script. The notion of scenic time is put in a dialogue with the notion of subjectivity.
Downloads
References
ANDRAUS, M. B. M. Arte marcial na formação do artista da cena. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
ANDRAUS, M. B. M. Kungfu/Wushu: Luta e Arte. São Paulo: Annablume, 2010.
BONFITTO, M, ANDRAUS, M. B. M. A Pregnância do Vazio: A Simbolização do Gesto como Espaço para a Criação. In: SOARES, M. V., ANDRAUS, M. B. M., WILDHAGEN, J. Mitos e símbolos na cena contemporânea: interlocuções oriene-ocidente. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. 25.ed. Trad. Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 1990.
CHUNG, Tsai Chih. Zen em quadrinhos. São Paulo: Ediouro, 1997.
CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a História da Severina: um ensaio de psi- cologia social. São Paulo: Brasiliense, 1986.
HUANG, Al-Chung Liang. Expansão e recolhimento: a essência do tai chi. São Paulo: Summus, 1979.
HUGGETT, Nick. Zeno’s Paradoxes. Disponível em: http://plato.stanford.edu/cgi-bin/encyclopedia/archinfo.cgi?entry=paradox-zeno Acesso em: 20/08/2016.
INTERNET MOVIE DATA BASE (IMDB). Sinopse do filme Dogville. Disponível em: http://www.imdb.com/title/tt0276919/ Acesso em 17/08/2016.
WHEELER, Mark Frederik. Surface to essence: appropriation of the Orient by modern dance. 1984. Tese de doutorado (PhD) – Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Ohio, Columbus-OH.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.