The performativity of the figures in Lia Rodrigues’ coral dance in Piracema

Authors

  • Gabriela Machado Freire Tournillon Alcofra Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p119-130

Keywords:

Dramaturgy, Performativity, Representativeness.

Abstract

From a brief history of the changes in the concept and practice of Western dramaturgy, both in theater and in dance, since the middle of the 20th century, this article aims to contemplate the representation and presentation, performativity and representativeness in the construction of the contemporary scene, relating subject and context both as author and as a spectator, having as object of study Piracema, a Lia Rodrigues Dance Company presentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriela Machado Freire Tournillon Alcofra, Universidade Estadual de Campinas
    Gabriela Alcofra é artista da dança e pesquisadora, doutoranda no programa de Pós- Graduação em Artes da Cena do Instituto de Artes da UNICAMP.

References

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Lógica da Sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. In: Sala Preta, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Eca/USP, São Paulo, n. 08, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210

FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. In. Texto e imagem: estudos de teatro.Org. Maria João Brilhante, Maria Helena Werneck. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009.

FREIRE, Cristina. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

GUMBRECHT, H.U., Produção de Presença. O que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro,Ed. Contraponto/Ed. PUC-Rio, 2010.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac&Naïfy, 2007.

POSCHMANN, Gerda. Der nicht mehr dramatische Theatertext. Aktuelle Bühnenstücke und ihre dramaturgische Analyse. Tübingen: Niemeyer, 1997. Tradução de Stephan Baumgärtel( UDESC).

ROMANO, Lúcia. O Teatro do Corpo Manifesto: Teatro Físico. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2005.

TOURINHO, Ligia Losada. Dramaturgias do Corpo: protocolos de criação das Artes da Cena. Tese de Doutorado – UNICAMP, Campinas, SP, 2009.

TRIAU, Christophe. Choralités. In: Alternatives théâtrales. 2003. Tradução: Marcus Vinicius Borja

Published

2016-12-21

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Alcofra, G. M. F. T. (2016). The performativity of the figures in Lia Rodrigues’ coral dance in Piracema. Sala Preta, 16(2), 119-130. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p119-130