Beckett and his actor’s pedagogy: Exhaustion practices

Authors

  • Tatiana Motta Lima Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p5-23

Keywords:

Beckett, Actor pedagogies, Subjectivity, Modes of subjectivation, Body.

Abstract

Samuel Beckett’s writings invite the actor to discover unsuspected places in himself. They can be seen as maps that indicate ways of being/doing or, in other words, modes of subjectivation that “mess up” our most immediate ideas/practices of individual, subject, personality, and therefore actor/acting and training of actors. The issue involves new relations among textuality, orality, corporeality, and subjectivation. In this sense, Beckett can be seen as someone that developed an actor’s pedagogy (even though very sui generis). His texts can be thought of as pedagogical, since they teach/call upon “another” way of acting: multiple, dismembered, failed, erased, extremely self-conscious, and which, at the same time, finds it “joyful not to have established what it is with the least degree of accuracy”. One of the central questions of this beckettian pedagogy could be: how to train the actor without producing an individualist reification? How to train him promoting – or starting from – new modes of subjectivation?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tatiana Motta Lima, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
    Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (1991) e em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990). Possui doutorado no Programa de Pós Graduação Em Teatro (PPGT) pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2008), com bolsa sanduíche (2005-2006) na Paris VIII/MSH sob supervisão do Prof. Dr. Jean-Marie Pradier. Sua tese recebeu menção honrosa no Prêmio Capes de Tese 2008 e, em 2012, foi publicada pela Editora Perspectiva com o título "Palavras Praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski". Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) atuando na graduação e na pós graduação. É atriz e diretora de teatro.Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Interpretação Teatral, atuando principalmente nos seguintes temas: processo criativo, grotowski, ator, atuação, pedagogia do ator e ação física.

Published

2016-12-21

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Lima, T. M. (2016). Beckett and his actor’s pedagogy: Exhaustion practices. Sala Preta, 16(2), 5-23. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p5-23