Some of our difficulties: inventory of impasses
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p300-323Keywords:
Art critics, Originality, Representativeness, Art politics, Impasses.Abstract
This work aims to discuss some basic aspects of production, circulation
and thinking about performing arts, that here will be considered as somehow problematic, contradictory, and possibly source of impasses which
are hard to deal with, namely: novelty (or also originality) as institution and norm, and certain notions of spectacle, representation and representativeness, as appearing in some important and frequent debates in this field. For the development of the reflection, some discussions from philosophy and art critics are resumed and articulated, in order to destabilize (although in a deliberately inconclusive manner) some aspects of a kind of modus operandi in performing arts, as well as in the arts in general.
Downloads
References
ADORNO, T. A indústria cultural. In: COHN, G. (Org.). Comunicação e indústria cultural. São Paulo: Editora Nacional; Edusp, 1971.
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BANES, S. Terpsichore in sneakers: post-modern dance. Middletown: Wesleyan University Press, 1987.
BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BARASCH, J. M. Theories of art: from Plato to Winckelman. Nova York: Routledge, 2000.
CORNAGO, O. Aos nossos inimigos: reflexões sobre o público. Aspas, v. 6, n. 1, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p7-42.
DEBORD, G. A Sociedade do espetáculo. 2003. Disponível em: http://www.geocities.com/projetoperiferia.
FIGUEIREDO, L. C. A invenção do psicológico: quatro séculos de subjetivação 1500-1900. São Paulo: Escuta, 2002.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
______. O que é um autor?. In: ______. Ditos e escritos, v. III: estética – literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298.
KRAUSS, R. E. The originality of the Avant-Garde and other modernist myths. Cambridge: MIT Press, 1988.
LEHMANN, H.-T. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
LOUPPE, L. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.
PERRONE-MOISÉS, L. Prefácio. In: BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014a.
______. Ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014b.
______. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.